Maďarské předsednictví plánovalo na Radě EU v termínu 21-22/10/2024 dosáhnout obecného přístupu Rady k budoucí Společné zemědělské politice zaměřené na zemědělce a konkurenceschopné a udržitelné odvětví odolné vůči krizi po roce 2027. Místo plánovaného obecného přístupu ale nakonec Maďarsko dokument uzavřelo pouze jako závěry předsednictví, a to poté, co Rumunsko odmítlo dokument podpořit kvůli chybějícím odkazům na řádné zajištění externí konvergence (v texu je zmíněno, že citlivou otázkou je vnější konvergence přímých plateb mezi členskými státy, přičemž text uvádí, že mezi členskými státy existují rozdíly v nákladech na produkci, v příjmech zemědělského odvětví ve srovnání s jinými hospodářskými odvětvími a v kupní síle). Soubor závěrů předsednictví, které mají menší politický význam než obecné závěry Rady, by měl sloužit jako podklad členských států pro politické úvahy o nadcházející reformě Společné zemědělské politiky po roce 2027. Návrh nového právního předpisu pro SZP po roce 2027 měl být předložen v polovině roku 2025, v současné době již probíhají technické práce na úrovni Evropské komise. Závěry předsednictví, které kromě Rumunska podpořily všechny ostatní členské státy, vyzývají Evropskou komisi, aby závěry vzala v potaz také při přípravě Vize pro zemědělství a potravinářství, která by měla být zveřejněna do konce března 2025. Závěry předsednictví uvádí, že pro SZP jsou zapotřebí vyhrazené a vhodné zdroje a nástroje, aby mohla účinně reagovat na mnohostranné cíle. Spravedlivé rozdělení podpory v rámci SZP, zejména přímých plateb, je podle dokumentu citlivou otázkou, na kterou je potřeba hledat odpovídající řešení. Závěry předsednictví vyzývají k zachování samostatné a nezávislé SZP obsahující dva pilíře se zvýšenou soudržností. Silný I. pilíř by měl zahrnovat přímé platby, vázanou podporu příjmů a odvětvové intervence, měl by podporovat stabilitu příjmů zemědělců, motivovat jejich příspěvek k ekologickému přechodu a zajišťovat tržní opatření, která fungují jako záchranná síť v době krize. Pokračovat je potřeba ve II. pilíři s opatřeními věnovanými rozvoji venkova podporou životaschopnosti venkovských oblastí prostřednictvím nástrojů zahrnujících zemědělské a nezemědělské činnosti a využívání finančních nástrojů, a to i s cílem přispět k ekologickému přechodu. Ministři také v závěrech předsednictví zmínili rozpočet pro SZP. Ten by podle nich měl i nadále existovat a měl by zůstat nezávislý (Evropská komise ale podle pracovních verzí uvažuje o zásadní změně struktury evropského sedmiletého rozpočtu, včetně sloučení všech programů pod jeden národní plán pro každou zemi EU – více viz Evropské zpravodajství z 13/10/2024). Někteří z ministrů uvedli, že by v případě takových záměrů mohli vyjednávání o budoucím rozpočtu EU blokovat.
Více informací zde.