Evropská komise předložila dne 05/07/2023 balíček legislativních návrhů spadajících pod Evropskou zelenou dohodu včetně návrhu právního předpisu EU ke zvýšení hodnoty půdy a jejích zdrojů – monitoring zdraví půdy. Cílem právního předpisu o monitorování zdraví půdy je dosáhnout v Evropské Unii do roku 2050 zdravé půdy, a to skrze shromažďování údajů o zdraví půdy a jejich zpřístupnění zemědělcům a dalším správcům půdy. Návrh zavádí udržitelné hospodaření s půdou jako normu a řeší situace nepřijatelných zdravotních a environmentálních rizik v důsledku kontaminace půdy. Nezavádí ale žádné právně závazné cíle pro členské státy ani pro zemědělce nebo vlastníky půdy, zaměřuje se přednostně na monitoring. Návrh zavádí harmonizovanou definici zdraví půdy a komplexní a soudržný monitorovací rámec, podporuje udržitelné hospodaření s půdou a sanaci kontaminovaných lokalit. Shromažďování údajů o půdě by měly podpořit inovace i technologická a organizační řešení, zejména pak v zemědělských postupech. To podle Komise pomůže zemědělcům a vlastníkům půdy zavádět nejvhodnější metody ošetřování půdy a pomůže jim zvýšit úrodnost a výnosy a zároveň minimalizovat spotřebu vody a živin. Evropská komise rovněž dává spojnici mezi certifikacemi odstraňování uhlíku a monitoringem zdraví půdy, podle Komise bude možné zemědělce odměňovat za uhlíkové zemědělství, ekosystémové služby, nebo za zvyšování hodnoty zdravé půdy a potravin v ní vyprodukovaných. Členské státy by měly stanovit pozitivní a negativní postupy hospodaření s půdou, na základě vnitrostátních posouzení stavu půdy budou definovat opatření ne regeneraci, která by degradovanou půdu vrátila do zdravého stavu. Tato posouzení by rovněž měla být podkladem pro tvorbu dalších politik, včetně pravidel SZP.

Členové výboru Evropského parlamentu pro zemědělství a rozvoj venkova (COMAGRI) schválili dne 13/02/2024 vlastní stanovisko k návrhu Evropské komise. Přestože hlavní kompetence k přípravě stanoviska Evropského parlamentu má Výbor pro životní prostředí (COMENVI), výbor COMAGRI má k některým článkům sdílené kompetence. Týká se to například i přílohy III, která v návrhu Komise stanovuje seznam zásad udržitelného hospodaření s půdou, u které v uplynulém týdnu Výbor COMAGRI většinově hlasoval pro její vypuštění. Oblast působnosti pravidel COMAGRI navrhuje rozšířit tak, aby se směrnice vztahovala na všechny půdy na území členských států, pokud se ukáže, že opatření EU jsou prospěšnější než opatření členských států na vnitrostátní úrovni. Členským státům COMAGRI navrhuje udělit možnost (nikoli povinnost, jak navrhuje Komise) zřídit půdní okrsky. Odstraněn byl rovněž odkaz na NUTS1 a NUTS2. Komise by podle COMAGRI měla být povinna poskytovat vědecké podklady a pomoc členským státům při zřizování půdních okrsků a zajistit jednotný přeshraniční přístup k tomu, jak by tyto okrsky měly být řízeny. COMAGRI rovněž hlasoval pro odmítnutí možnosti Komise odebírat nezávislé vzorky na úrovni členských států, odmítl rovněž pravomoci Evropské komise přijímat delegované akty, které by měly stanovit formát nebo způsob sdílení a shromažďování údajů i úpravy metodik. Výbor podpořil odstranění požadavků na osvědčení o zdravotní nezávadnosti půdy, tedy podpořil odstranění povinnosti na vydávání osvědčení o zdravotní nezávadnosti půdy. V otázce záborů půdy COMAGRI navrhuje doplnit, aby byli vlastníci půdy řádně odškodněni, pravidla týkající se samotného záboru ale byla oslabena. Monitoring zdraví půdy nesmí podle COMAGRI pro správce půdy představovat žádnou finanční zátěž. Evropská komise by měla Parlamentu a Radě předložit zprávu, v níž uvede finanční zdroje, které budou na úrovni Unie k dispozici pro provádění této směrnice. Stejně tak by po roce 2027 měly být zavedeny další finanční zdroje na podporu trvalého udržitelného hospodaření s půdou. Informace o zdraví půdy by měly být podle COMAGRI zveřejňovány pouze s výslovným souhlasem vlastníka a správce půdy, data by měla být poskytována v agregované a anonymizované podobě. Monitoring zdraví půdy by měl podle COMAGRI probíhat každých 10 let, nikoli každých 5 let, jak navrhuje Komise. Konečné stanovisko bylo schváleno jen těsnou většinou, a to poměrem hlasů 19 pro, 16 proti, 4 europoslanci se zdrželi hlasování.

Více informací zde.