Evropská komise předložila dne 07/12/2023 návrh revize téměř dvacet let starých pravidel pro welfare zvířat během transportu. Návrh zpracovalo generální ředitelství Evropské komise pro zdraví a bezpečnost potravin (DG SANTE), komisař pro zemědělství a rozvoj venkova Janusz Wojciechowski už mu ale vyjádřil podporu. Podle Wojciechowskiho přispěje plán Komise na zkrácení maximální doby přepravy živých zvířat, zvýšení prostorových nároků a omezení přepravy nejzranitelnějších zvířat ke vzniku většího množství menších jatek a ke změně struktury sektoru. Podle vyjádření Evropské komise se revizí zlepší dobré životní podmínky 1,6 miliardy zvířat, která jsou každoročně přepravována do a z EU. Revize rovněž poprvé stanoví jednotné normy pro chov psů a koček v EU. Návrh revize pravidel pro welfare zvířat během transportu je pravděpodobně jedinou částí původně čtyřdílného balíčku, kterou Komise do konce svého mandátu předloží. Zbývající tři části – welfare během porážek, označování welfare a welfare na farmách (včetně klecových chovů) – budou s největší pravděpodobností předloženy až za nové Komise na konci roku 2024 nebo v průběhu roku 2025.
Evropská komise v návrhu ze 07/12/2023 navrhuje rozlišovat mezi „krátkou cestou“, tedy cestou do 9 hodin, a „dlouhou cestou“, tedy cestou nad 9 hodin. Doba přepravy suchozemských zvířat, kromě ptáků a králíku, na jatka by měla být omezena na 9 hodin (měla by být tedy považována za krátkou cestu), pokud ale v Unii neexistují jatka přizpůsobená pro porážku těchto druhů zvířat do devíti hodin cesty od místa odeslání, mohou příslušné orgány v místě odeslání udělit povolení pro dlouhou cestu na nejbližší jatka přizpůsobená přepravovaným druhům. Doba přepravy koňovitých, skotu, ovcí, koz a prasat po silnici za jiným účelem než je porážka nesmí překročit 21 hodin s dobou odpočinku nejméně 1 hodinu po 10 hodinách jízdy. Po 21 hodinách od začátku cesty musí být zvířata vyložena a odpočívat nejméně 24 hodin na kontrolním stanovišti. Poté může cesta pokračovat po dobu maximálně dalších 21 hodin, přičemž po 10 hodinách jízdy musí být zajištěn odpočinek v délce nejméně 1 hodiny, po kterém zvířata dorazí do místa určení. Doba přepravy neodstavených telat, jehňat, kůzlat a hříbat nesmí překročit 8 hodin. Komise rovněž navrhuje zvýšit minimální věk pro přepravu (nad 100 km) telat ze současných 14 dnů na 5 týdnů, u selat, jehňat a kůzlat na 3 týdny. Pro drůbež, domácí ptactvo a domácí králíky musí být k dispozici vhodné krmivo a voda v přiměřeném množství. Maximální doby přepravy a teploty jsou stanoveny takto: 12 hodin včetně doby nakládky a vykládky pro cesty včetně cest na jatka nebo 24 hodin pro mláďata všech druhů, pokud je transport dokončen do 48 hodin po vylíhnutí; 24 hodin pro chovné králíky, pokud mají stálý přístup ke krmivu a tekutinám; 10 hodin pro slepice na konci snášky včetně doby nakládky a vykládky. Králíci a drůbež kromě slepic na konci snášky se nesmí přepravovat ve vozidlech bez ochrany proti větru, pokud je předpověď teploty v místě odeslání a v zařízení určení v době, kdy se očekává, že zvířata budou na těchto místech, nižší než 10 °C. Slepice na konci snášky nemohou být přepravovány, pokud nelze zajistit teplotu uvnitř vozidla alespoň 15 °C. Žádné zvíře by nemělo být přepravováno způsobem, který by mu způsoboval nebo mohl způsobovat nepřiměřené utrpení. Zvířata musí mít dostatek prostoru, musí jim být poskytnuta voda, krmivo a odpočinek. Silniční vozidla používaná k přepravě zvířat by měla být povinně vybavena systémem sledování polohy v reálném čase, přepravci budou povinni zaznamenávat polohu svých vozidel v reálném čase do systému TRACES. Nicméně, pro silniční přepravu při extrémních teplotách platí zvláštní pravidla. V případě mrazivých teplot (pod 0 °C) musí být silniční vozidla zakryta a cirkulace vzduchu v prostorách musí být řízena, aby byla zvířata chráněna před působením větru. Pokud by byla předpověď s teplotami pod - 5 °C, nesmí přeprava překročit 9 hodin. Podobně i u vysokých teplot – pokud by byla předpověď počasí s teplotami mezi 25 ° a 30 °C, nesmí doba transportu mezi 10:00 – 21:00 překročit 9 hodin. Při teplotách nad 30 °C by byl transport povolen pouze mezi 21:00 – 10:00. Mezní hodnoty pro zajištění minimálního prostoru pro jednotlivá zvířata budou podle návrhu Komise zvýšeny, celkový požadavek na prostor bude vždy přizpůsoben různým druhům zvířat. Tyto minimální požadavky na prostor by se měly řídit doporučeními EFSA. Podle doporučení EFSA ze září 2022 k welfare zvířat během transportu by například minimální navrhovaná plocha u zvířete o hmotnosti 200 kg měla dosahovat 1,16 m2. Členské státy v případě zájmu mohou jít nad rámec evropských pravidel a nastavit si přísnější pravidla na národní úrovni, ale pouze v konkrétních oblastech a za určitých podmínek – členské státy mohou zpřísnit pravidla v případě přepravy, která se uskutečňuje výhradně na jejich vlastním území, nebo v případě přímého vývozu z jejich vlastního území do země mimo EU. Délka přechodného období by podle návrhu Komise měla být nastavena na 5 let. Na cesty končící ve třetích zemích by se měly vztahovat normy EU, realizována by měla být školení a certifikace organizátorů a personálu. Zásilky živých zvířat budou moci opustit Unii pouze přes členskými státy určená výstupné místa. Hospodářské subjekty budou muset zajistit, aby byla pravidla pro ochranu přepravovaných zvířat dodržována až do okamžiku, dokud nedorazí na místo určení ve třetích zemích. Evropská komise podle svého vyjádření očekává, že se výrobní náklady producentů potravin živočišného původu zvýší v souvislosti s novými pravidly pouze nepatrně. Dopravci ale možná budou muset investovat do nových nebo renovovaných vozidel a plavidel.
Pokud jde o bezklecový chov, Komise nyní posuzuje důležité aspekty související s přechodem na chov bez klecí s cílem zajistit, aby to bylo udržitelné pro zemědělství a naše potravinové systémy. Předběžné výsledky probíhajícího posouzení dopadů podle vyjádření Komise ukazují, že přechod na systémy bez klecí vyžaduje přizpůsobení různých parametrů chovu, jako je úprava prostředí a poskytnutí většího prostoru, aby se těmto zvířatům zajistily příznivější životní podmínky. Jsou zapotřebí další konzultace týkající se nákladů, přiměřené délky přechodného období a příslušných opatření při dovozu. Aby byla zajištěna řádná rovnováha mezi dobrými životními podmínkami zvířat a socioekonomickými dopady, musí být postupné ukončování chovu v klecích spojeno s dalšími opatřeními v oblasti dobrých životních podmínek zvířat na úrovni zemědělských podniků. Přípravné práce proto budou pokračovat, a to i v kontextu strategického dialogu o budoucnosti zemědělství v EU.