Digitální značení: Nutrition Action Project, dopis Evropské komisi

Společné výzkumné středisko Evropské komise pracuje na stanovisku k digitálnímu labellingu. FDE uvedl, že na tématu spolupracuje se společností Edelman – Globální poradenská společnost. Edelman aktuálně pracuje, zhruba poslední měsíc, na monitoringu aktuálního stavu v oblasti implementace digitálního označování. Zpráva Edelman zatím stále není hotová, zástupkyně Edelman ale uvedla alespoň prvotní zjištění.

Edelman se v aktuální zprávě zaměřuje na to, ve kterých zemích existuje národní legislativa umožňující zavádění digitálního označování, a která evropská legislativa umožňuje digitální označování. Zástupkyně Edelman uvedla, že společnost se zaměřila i na analýzu zprávy JRC k digitálnímu značení a identifikovala hlavní nedostatky. Zpráva JRC podle Edelman neobsahuje výhledový přezkum digitálního značení a nezohledňuje příslušné trendy vyvolané novými generacemi a zakládá svá zjištění na omezeném výzkumném kontextu. Zpráva JRC o digitálním označování také neoprávněně bagatelizuje úlohu digitálního označování v souvislosti s nadcházející revizí právních předpisů EU o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. V neposlední řadě zpráva JRC o digitálním označování přistupuje k digitálnímu označování úzce a roztříštěně a nezohledňuje stávající iniciativy EU v oblasti digitálního označování a oblasti, kde byly digitální značky zavedeny. Na základě těchto nedostatků zprávy JRC se nyní Edelman pokouší nastavit vlastní doporučení a stanovisko. Uvádí například, že uvádění digitálního značení včetně například QR kódů, u některých skupin spotřebitelů posiluje důvěryhodnost. Obecně u mladší generace se digitální značení jeví jako poměrně populární možnost značení potravin. Zástupkyně ale rovněž uvedla, že věk není až tak rozhodujícím faktorem, jako spíše vzdělání a zájem se o potravinách dozvědět více informací. Zástupci členských organizací požádali Edelman o zařazení rovněž pravidel CMO do zpracovávaného reportu.

Sekretariát FoodDrinkEurope rovněž informoval o už třetím dopisu Evropské komisi. V návaznosti na dopisy z března 2020 a července 2021 navrhla Aliance pro digitální informace pro spotřebitel pod vedením ETRC zaslat EK nový dopis, v němž zdůraznila potřebu využít potenciál digitálního označování. Na přípravě dopisu se podílela i FoodDrinkEurope. Dopis již byl předán příslušným komisařům a jejich kabinetům (COMP, GROW, SANTE, JUST, ENVI, AGRI), Komise ale prozatím na dopisy nereagovala. FDE se proto domnívá, že je v tomto kontextu nutné dotáhnout ve spolupráci s Edelman vlastní stanovisko a poziční dokument.

Zdroj: FoodDrinkEurope