Evropská komise připravuje předložení legislativního návrhu pro Zelená tvrzení, předložení je plánováno na 22/03/2023; Komise se zatím přiklání k předložení návrhu v podobě směrnice, povinnou metodikou pro stanovování zelených tvrzení by měla být metodika Environmentální Stopy Produktu; implementace nových pravidel by mohla probíhat od přelomu let 2025/2026

Evropská komise by dne 22/03/2023 mohla předložit Návrh nařízení o dokládání environmentálních tvrzení pomocí metod ekologické stopy výrobku/organizace, takzvaná Zelená tvrzení. Pracovní verze návrhu Komise unikla v uplynulých týdnech do médií i k evropským zemědělsko-potravinářským organizacím. Podle aktuálních informací se zdá, že Evropská komise neplánuje zpracovat k návrhu i posouzení dopadů pro implementaci nových pravidel pro Zelená tvrzení, podle dosavadního postoje Komise by mělo být dostatečné posouzení dopadů, které bylo zpracováno k návrhu Komise na posílení postavení spotřebitelů. Pokud by se Evropská komise ve svém finálním návrhu držela uniklé verze, pak by mohla být nová pravidla představena ve formě směrnice, nikoli nařízení, měla by harmonizovat pravidla na EU úrovni (mohlo by dojít k omezení národních ekoznaček – po vstupu těchto pravidel v platnost by už neměla být zřizována žádná nová národní ani regionální eko-tvrzení) a jako povinnou metodu pro uvádění zelených tvrzení by stanovovala metodu EU PEF (environmentální stopa produktu, pro jednotlivé kategorie by měla existovat přizpůsobená pravidla PEF – PEFCR). Nová pravidla by rovněž mohla počítat s vydáváním certifikací, které budou potvrzovat pravdivost tvrzení, a které budou uznávány napříč Evropskou Unií. Zelená tvrzení, která by například poskytovala srovnání s „průměrným produktem / obchodníkem“, by měla vycházet z PEFCR platného pro daný produkt. Pokud by pro tento produkt PEFCR neexistoval, pak by tvrzení muselo dodržovat pravidla o srovnávacích tvrzeních. Srovnávací ekologické skóre by mohlo být zveřejňováno pouze na etiketách produktů, pro které existuje PEFCR nebo jiný systém značení EU. V případě zemědělských produktů a potravin by PEFCR měly odrážet mimo jiné biologickou rozmanitost, ochranu přírody, zemědělské postupy i používání pesticidů. Pro tyto kategorie v současném okamžiku nejsou zpracovány PEFCR, nejprve musí dojít k doplnění těchto kategorií do doporučení Komise o používání metod PEF. Metodika zelených tvrzení by podle uniklé verze návrhu měla být založena na všeobecně uznávaných vědeckých důkazech a příslušných mezinárodních normách, měla by identifikovat význam a příčiny dopadů na životní prostředí v průběhu životního cyklu a neměla by opomíjet významné environmentální aspekty (ty by mohly být založeny na studiích LCA, pravidlech pro taxonomii nebo kritériích pro eko-značení či veřejné zakázky). V rámci tvrzení by mělo být uváděno, zda se jedná o snížení, zamezení nebo odstranění emisí. Pokud by na produktu byla uváděna tvrzení, která by byla založena na kompenzacích za negativní dopady produkce, tedy mimo přímý hodnotový řetězec společnosti, musí být tato skutečnost uvedena samostatně a transparentně. Tvrzení by měla být transparentní (včetně případných zvýšení negativních dopadů na životní prostředí – tvrzení by měla uvádět jak negativní, tak pozitivní aspekty výroby), srovnávací tvrzení by měla být umožněna poskytovat pouze v případě, kdy pro srovnávané výrobky byla použita stejná metodika výpočtu dopadů, tedy kdy jsou informace o dopadech a údajích získávány rovnocenným způsobem. Posudky, které vedly k zpracování zeleného tvrzení, musí být k dispozici prostřednictvím webových odkazů nebo QR kódů. Pravidla PEFCR pro konkrétní produkty nebo odvětví budou zpracovávána Evropskou komisí a vydávána v podobě delegovaných aktů. Pokud Evropská komise návrh nových pravidel skutečně předloží do konce března 2023, bude pak trvat nejméně 1,5 roku (průměrná doba vyjednávání), než k návrhu přijmou stanoviska Evropský parlament a Rada a než proběhnou trialogy. Následně by, po zveřejnění v Úředním věstníku EU, měly mít členské státy dva roky na transpozici pravidel do národního práva, k implementaci by tedy mohlo dojít nejdříve na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026.

Zdroj: Stálé zastoupení PK ČR v Bruselu