Vážení členové,
v příloze zasílám odkaz na právě zveřejněné nové nařízení o obalech a obalových odpadech (původně směrnice) včetně hodnocení dopadů. Obecným cílem legislativního návrhu je snížit negativní dopady obalů a obalových odpadů na životní prostředí a zlepšit fungování vnitřního trhu, a tím zvýšit efektivitu v tomto odvětví.
Nařízení stanovuje požadavky na celý životní cyklus obalů, pokud jde o environmentální udržitelnost a označování, dále požadavky na rozšířenou odpovědnost výrobce, sběr, zpracování a recyklaci obalových odpadů. Stanovuje cíle pro všechny účastníky dodavatelského řetězce včetně výrobpc, producentů, maloobchodníků a spotřebitelů. Mikropodniky budou z působnosti nařízení vyňaty, ale malé a střední podniky do něj spadají.
Nařízení (v anglické verzi) a hodnocení dopadů (v anglické verzi) naleznete na uvedeném odkazu - https://environment.ec.europa.eu/publications/proposal-packaging-and-packaging-waste_en.
STRUČNÝ PŘEHLED ZMĚN:
Evropská komise, ve středu 30. listopadu, zveřejnila návrh nařízení o obalech a obalových odpadech. Cílem návrhu je snížit množství obalů uváděných na trh zavedením nových cílů v oblasti předcházení vzniku obalů, jejich snižování a opětovného použití. Nařízení se sice týká recyklovatelnosti, ale důraz je kladen na předcházení vzniku odpadů. Do oblasti působnosti nařízení jsou zahrnuty malé a střední podniky (MSP), mikropodniky jsou však z většiny opatření vyňaty. Samotný návrh vychází z akčního plánu pro oběhové hospodářství zveřejněného již v roce 2020 a stanovuje novou cestu k zavádění oběhového hospodářství obalů. |
Nařízení Evropské komise o obalech a obalových odpadech je jednou z hlavních iniciativ v rámci akčního plánu pro oběhové hospodářství.
Ambiciózní návrh má za cíl snížit množství obalů dostupných na trhu a předcházet vzniku obalového odpadu pomocí nových opatření, která zvýší míru opakovaného použití a opětovného plnění, zavedou minimalizaci obalů a zabrání vzniku obalů, pokud nejsou nutné. Nařízení stanoví cíle pro všechny účastníky dodavatelského řetězce včetně výrobců, producentů, maloobchodníků a spotřebitelů. Mikropodniky budou z působnosti nařízení vyňaty, ale malé a střední podniky do něj spadají.
Odvětví, která jsou v návrhu označena jako "vysoce riziková", zahrnují všechny, kdo se podílejí na výrobě, používání nebo distribuci obalů a na vzniku obalových odpadů. Konkrétně tento návrh zavádí:
- Recyklovatelnost jako požadavek udržitelnosti
Recyklovatelnost se stane základním požadavkem na obaly uváděné na trh od roku 2030, pokud budou posuzovány podle návrhu pro recyklaci, který Komise předloží prostřednictvím sekundárního právního předpisu. V zásadě platí, že od 1. ledna 2030 by neměly být na trh uváděny obaly, které odpovídají stupni E (nižšímu než 70 %). Příloha II nařízení uvádí seznam dotčených obalových materiálů a různé "stupně" recyklovatelnosti. Nařízení rovněž zavádí zákaz (příloha V) některých obalů na jedno použití, který bude platit po vstupu nařízení v platnost.
- Minimalizace obalů
Nařízení zavádí nová opatření pro minimalizaci obalů s cílem změnit hmotnost a objem na minimální úroveň nezbytnou pro zajištění funkčnosti. Obaly nebudou uváděny na trh, pokud nesplňují funkční kritéria stanovená v příloze IV. Konkrétně opatření zahrnují maximální poměr prázdného prostoru a zákaz obalů, které slouží pouze k uvádění na trh.
- Cílové hodnoty recyklovaného obsahu
Nařízení stanoví minimální cílové hodnoty recyklovaného obsahu pro plasty rozdělené podle druhu materiálu, které se vztahují na každou jednotku obalu. Do roku 2030 musí plastové obaly obsahovat 30 % recyklovaného obsahu pro obaly citlivé na kontakt vyrobené z PET, 10 % pro obaly citlivé na kontakt vyrobené z jiných materiálů kromě PET lahví, 30 % pro jednorázové plastové nápojové lahve a 35 % pro ostatní materiály. Do roku 2040 se cíle zvyšují na 50 % u kontaktních citlivých obalů, 65 % u jednorázových plastových nápojových lahví a 65 % u ostatních plastových obalů. Komise se zavazuje přijmout metodiku výpočtu prostřednictvím sekundárních právních předpisů do roku 2026. Rovněž upřesňuje, že Komise by mohla v odůvodněných případech cíle změnit. Návrh však zajišťuje, aby byla znovu posouzena dostupnost vhodných recyklačních technologií, a to v dostatečném předstihu před datem uplatňování souvisejících požadavků na recyklovaný obsah (32. bod odůvodnění). V případě, že vhodné technologie nebudou povoleny, je Komise oprávněna revidovat odchylky.
- Opětovné použití a doplnění
Nařízení poprvé stanoví pro výrobce, konečné distributory a hospodářské subjekty používající přepravní obaly cíle pro opětovné použití a doplňování v jednotlivých členských státech. Od 1. ledna 2030 by mělo být 10 % alkoholických nápojů včetně piva a lihovin k dispozici v opakovaně použitelných obalech v rámci systému opakovaného použití nebo umožnění opětovného plnění. Pro víno jsou stanoveny cíle 5 % do roku 2030 a 15 % do roku 2040. Cíle pro nealkoholické nápoje jsou stanoveny na 10 % do roku 2030 a 25 % do roku 2040. Návrh rovněž stanoví pravidla pro přepravní obaly, které zůstávají v rámci téhož členského státu, aby byly opakovaně použitelné. Příloha VI stanoví specifické požadavky na systémy opakovaného použití, které jsou stanoveny pro uzavřené i otevřené systémy.
- Požadavky na označování
Od vstupu nařízení v platnost by měly být obaly označeny štítkem s informacemi o materiálovém složení. Obaly podléhající DRS by navíc měly být opatřeny dalším harmonizovaným štítkem, který bude stanoven sekundárním právním předpisem. V neposlední řadě budou muset být obaly opatřeny štítkem o možnosti opakovaného použití obalů a QR kódem (nebo jiným nosičem dat), který bude sloužit ke komunikaci o systémech opakovaného použití, sběrných místech a usnadní sledování obalů. Pokud chtějí společnosti informovat o recyklovaném obsahu, mohou se řídit údaji, které budou přijaty prostřednictvím prováděcího aktu o metodice výpočtu.
- Další opatření
Nařízení rovněž stanoví minimální požadavky na DRS (příloha X) a podporuje systémy EPR zavádějící ekologickou modulaci.
Další kroky
Očekává se, že Evropský parlament přidělí zpravodaje 1. prosince. Zprávu obdrží parlamentní skupiny (S&D), přičemž hlavním výborem bude ENVI.Evropský parlament začne pracovat na své zprávě v lednu 2023, kdy bude zahájena diskuse i v Radě.
Česká verze nařízení Vám bude po zveřejnění neprodleně poskytnuta.