Evropská komise připravuje legislativní návrh pro zelená tvrzení, podle předběžných informací by návrh měl zahrnovat i pravidla pro uvádění zelených tvrzení na potravinách a stanovovat požadavky na zdůvodnění environmentálních tvrzení i požadavky na sdělování environmentálních tvrzení

Evropská komise by dne 30/11/2022 měla předložit další legislativní balíček spadající pod Akční plán pro oběhové hospodářství. Legislativní balíček by měl obsahovat návrh nařízení o dokládání environmentálních tvrzení pomocí metod ekologické stopy výrobku/organizace (zelená tvrzení); politický pracovní rámec pro biologické, biologicky odbouratelné a kompostovatelné plasty; a revizi směrnice o obalech a obalových odpadech s cílem posílit základní požadavky na obaly a stanovit opatření a cíle pro předcházení vzniku obalových odpadů na úrovni EU. Kromě toho by Komise v ten samý den měla předložit legislativní návrh pro certifikaci odstraňování uhlíku. Podle prozatím dostupných informací Evropská komise plánuje do legislativního návrhu k zeleným tvrzením zahrnout i problematiku potravin. Ekologická – zelená – tvrzení o potravinách by měla splňovat několik požadavků na odůvodnění, přičemž jedinou možností by podle informací evropských zemědělských organizací zůstaly metody PEFCR a OEFSR. Evropská komise na svých stránkách k těmto metodám uvádí, že „pro výpočet profilu environmentální stopy produktu pro výrobky a organizace v oblasti působnosti lze použít pravidla kategorie konečné environmentální stopy (PEFCR) a sektorová pravidla environmentální stopy organizace (OEFSR)“. Podle zemědělských organizací by legislativní návrh Komise mohl zahrnovat požadavky na zdůvodnění environmentálních tvrzení i požadavky na sdělování environmentálních tvrzení. Pokud jde o požadavky na zdůvodnění environmentálních tvrzení, členské státy by měly mít povinnost zajistit, aby environmentální tvrzení byla zdůvodněna na základě posouzení, které je v souladu se stanovenými požadavky. Evropská komise mezi požadavky zmiňuje například: metodika musí umožňovat identifikaci environmentálních dopadů životního cyklu organizace výrobce a příčin těchto dopadů, včetně těch, které významně přispívají k environmentálnímu profilu organizace výrobce; metodika musí zohledňovat více environmentálních dopadů životního cyklu, které jsou relevantní pro organizaci výrobce nebo pro hospodářské odvětví, do něhož uvedený výrobek nebo organizace patří, a vzájemné vazby mezi těmito dopady; metodika musí umožňovat posoudit, zda dosažení pozitivních environmentálních dopadů, aspektů nebo výsledků vede k významnému negativnímu zvýšení jakéhokoli jiného environmentálního dopadu, zejména v souvislosti se změnou klimatu, spotřebou zdrojů a oběhovým hospodářstvím, udržitelným využíváním a ochranou vodních a mořských zdrojů, znečištěním, biologickou rozmanitostí a ekosystémy, nebo zda vede ke zvýšení stejného environmentálního dopadu v jiné fázi životního cyklu výrobku nebo části organizace. Pokud výrobky obsahují látky splňující kritéria některých tříd nebezpečnosti (karcinogenita kategorie 1A a 1B, mutagenita v zárodečných buňkách kategorie 1A a 1B, toxicita pro reprodukci kategorie 1A a 1B, endokrinní disrupce kategorie 1, perzistentní, velmi perzistentní, bioakumulativní, velmi bioakumulativní, velmi perzistentní, velmi mobilní látky...), ať už samostatně, ve směsích nebo v předmětu, nejsou takové výrobky způsobilé pro environmentální tvrzení. Pokud jde o požadavky na sdělování environmentálních tvrzení, členské státy by měly mít povinnost zajistit, aby výslovná environmentální tvrzení splňovala definované požadavky, například aby byly sdělovány pouze environmentální aspekty, dopady nebo výkonnost, které jsou posuzovány v souladu s požadavky metodiky; environmentální tvrzení musí rovněž sdělovat pouze environmentální aspekty, dopady nebo výkonnost, které významně přispívají k celkovému dopadu výrobku nebo organizace na životní prostředí; environmentální tvrzení se nesmí uvádět na okrajových zlepšeních environmentálních aspektů, dopadů nebo výkonnosti oproti běžným postupům pro skupinu výrobků nebo hospodářské odvětví, do kterého organizace patří; tvrzení se mohou uvádět pouze tehdy, pokud výrobek nebo organizace dosahuje v environmentálním dopadu, aspektu nebo výkonnosti, které jsou předmětem tvrzení, výrazně lepších výsledků než průměrný výrobek ve skupině výrobků nebo organizace v odvětví; atd. Jedná se o doposud nepotvrzené neoficiální informace, obsah výsledného návrhu se může lišit.

Podle informací z FoodDrinkEurope bylo předložení odloženo na začátek roku 2023.

Autor: Stálé zastoupení PK ČR v Bruselu