• Návrh EK o hloubkové kontrole udržitelnosti podniků (CSDD) – náležitá péče
  • Návrh stanoviska FDE k CSDD
  • Strategie FDE

Povinnosti společností v oblasti náležité péče řešit negativní dopady na lidská práva a životní prostředí v rámci vlastních operací, včetně operací v hodnotovém řetězci. Návrh se rovněž zabývá odpovědností za porušení těchto povinností. Společnosti skupiny 1 – 500 zaměstnanců s čistým obratem vyšším než 150 mil. Společnosti skupiny 2 – 250 zaměstnanců a obrat 40 milionů EUR. Tyto společnosti (skupina 2) budou muset pravidla dodržovat pouze tehdy, pokud alespoň polovina jejich obratu pochází z činnosti v odvětví považovaném za vysoce rizikové (včetně výrobců potravin a nápojů). Návrh se bude vztahovat i na společnosti, které sídlí ve třetích zemích a působí v EU. Malé a střední podniky jsou z oblasti působnosti tohoto návrhu vyňaty, budou však dotčeny nepřímo (budou zavedena podpůrná opatření). Společnosti budou muset do svých vlastních politik začlenit náležitou péči a identifikovat nepříznivé dopady, předcházet jim nebo je zmírňovat.

Společnosti budou muset zavést postup pro podávání stížností, sledovat účinnost politiky náležité péče a každoročně veřejně informovat o náležité péči. Komise má vypracovat pokyny pro provádění návrhu specifické pro daná odvětví. Mezi povinnosti ředitelů společností bude patřit dohled na provádění procesů náležité péče i začlenění náležité péče do podnikové strategie (u společností skupiny 1) tím, že se zohlední i klimatická cíle (tj. klimatické cíle Pařížské dohody). Členské státy mají zřídit orgány dohledu s pravomocí ukládat správní a peněžité sankce (na základě obratu společnosti). Fyzické a právnické osoby budou oprávněny předkládat "odůvodněné obavy" v případě nedodržování předpisů. Osoby, které byly poškozeny, mají možnost volat společnosti k odpovědnosti prostřednictvím občanskoprávní odpovědnosti.

FDE připravilo své stanovisko na základě konzultace s členskými organizacemi. Stanovisko FDE zahrnuje například: sladění s mezinárodně uznávanými rámci a standardy; vytvoření právní jistoty a rovných podmínek pro všechny společnosti působící na jednotném trhu EU; vytvoření vhodných podpůrných opatření a nástrojů pro malé a střední podniky; vytvoření odvětvových pokynů pro provádění tohoto nařízení; zajištění souladu požadavků na podávání zpráv s návrhem Evropské komise na směrnici o podávání zpráv o udržitelnosti podniků (CSDR); a další.

Odlesňování – FDE po dlouhé diskusi s členskou základnou připravilo vlastní stanovisko k problematice odlesňování (v kontextu importu komodit a zboží spojovaných s odlesňováním ve třetích zemích na trhy v EU). Stanovisko FDE bylo odesláno necelým 200 europoslancům, téměř 30 poradcům jednotlivých politických frakcí, a zhruba 400 zástupcům členských států EU. Stanovisko FDE: význam spolupráce s platformami, jako je platforma EU pro více zúčastněných stran v oblasti odlesňování; vyjasnění ročních auditů prováděných třetí stranou, aby se předešlo případné duplicitě administrativní zátěže / dodatečným nákladům pro provozovatele; uznání stávajících certifikačních systémů relevantních pro odvětví potravin a nápojů; uznání složitosti a rozmanitosti dodavatelských řetězců potravin a nápojů; vyjasnění definic podložených příklady; pokyny, které je třeba vypracovat ve spolupráci s klíčovými zúčastněnými stranami atd.

Další kroky: předložení návrhu prohlášení FDE k návrhu CSDD v rámci konzultace EK (probíhající do 23/05/2022), sledování vývoje na úrovni EP v oblasti due diligence a pokračování koordinace s AIM v této oblasti spolu s dalšími klíčovými organizacemi, jako je EuroCommerce. V oblasti odlesňování bude FDE nadále sledovat diskuse probíhající na úrovni Rady, FDE bude pokračovat ve spolupráci s klíčovými poslanci EP a bude se nadále účastnit budoucích diskusí napříč komoditami.

Zdroj: Pracovní skupina FoodDrinkEurope "SFS - udržitelné potravinové systémy", 12. května 2022