Návrh nařízení, které má omezit odlesňování a znehodnocování lesů způsobené EU

Obecně zaujímaná pozice ČR:

ČR dlouhodobě podporuje urgentnější přístup Evropské unie v oblasti boje proti celosvětovému trendu odlesňování, ke kterému dochází zejména v tropických oblastech. ČR chápe, proč se návrh zabývá dopadem zemědělských aktivit, které jsou hlavní příčinnou odlesňování a degradace lesů ve světě, přičemž svou roli hraje rovněž nelegální obchod se dřevem.

Legislativní návrh má být doplněn prostřednictvím několika prováděcích aktů a aktů v přenesené pravomoci, které jsou však klíčové pro implementaci celého předpisu. Je nutné, aby byl znám obsah těchto aktů v průběhu vyjednávání legislativního návrhu, protože bez znalosti jejich obsahu nelze posoudit efektivitu tohoto návrhu.

Zároveň je třeba klást důraz na to, aby nařízení nezpůsobilo nadměrné narušení stávajících dodavatelských řetězců.

ČR souhlasí s rozsahem a předmětem tohoto navrhovaného předpisu. ČR  považuje definice v článku 2 (například „degradaci lesa“, „udržitelné těžby“, „lesní plantáže“, „vysazený les“ atd.) za velmi obecné, které mohou být vykládány různými způsoby a jejich hodnocení tak může být značně subjektivní.  Například v případě definice degradace lesa je důležitou otázkou, kdo bude degradaci lesa ve vztahu k tomuto předpisu posuzovat a na základě jakých kritérií. Také v tomto ohledu upozorňujeme, že dřevo může pocházet i z legálně odlesňovaných ploch pro stavby ve veřejném zájmu. Vlastníci tímto způsobem běžně dodávají na trh dříví z těchto ploch.

Je nutné objektivně zhodnotit, zda není možné, aby definice zůstaly v kompetenci jednotlivých ČS. V každém případě při stanovování nových definic je však nutné brát v potaz národní právní předpisy ČS a přírodní podmínky těchto zemí. Pokud bude legislativní předpis stanovovat nové definice, musí být tyto definice konzistentní s jinými právními předpisy EU, v případě definic týkajících se lesa je to například právě projednávaná revize REDII.

Rozumíme důvodům, proč bylo stanoveno referenční datum pro splnění náležitostí dané komodity, která je „deforestation-free“, k 31. prosinci 2020. Na druhou stranu pokládáme za důležité upozornit, že již v současné době (a téměř rok před samotným zveřejněním legislativního návrhu) musí subjekty plnit povinnosti, které nejsou jisté a mohou se v průběhu dalších jednání měnit, v rámci své aktuální produkce. To považujeme za problematické a zpětně za téměř nevymahatelné. Z tohoto důvodu pokládáme za vhodné, aby referenční datum bylo ztotožněno s datem nabytí účinnosti nařízení.

Co se týče rozsahu přílohy I, zařazení čokolády jako vysoce zpracovaného produktu (KN 1806) považujeme za nesystémové (seznam v oblasti zemědělských produktů zahrnuje suroviny či nízko zpracované produkty) a ne zcela v souladu s cíli EU směrem k podpoře produkce a exportu produktů s vysokou přidanou hodnotou.

Jednání AdHoc PS k odlesňování (Brusel):

EK uvedla, že u aktů v přenesené pravomoci, které vydá, se nepředpokládají velké změny seznamu v příloze 1 návrhu.

Na jednání byla ČS zmiňována obava administrativní zátěže, jeden ČS upozornil na to, že ta zahrnuje také jazyk, kterým bude psáno prohlášení náležité péče.

Proběhla diskuse nad článkem 8 a 9 návrhu. Dotazy padly ze strany ČS zejména na mixované produkty ze dvou a více oblastí, sběr informací, administrativní zátěž pro obchodníky i orgány dozoru. Co se myslí pojmem „adequate and verifiable information“ (jedná se o subjektivní hodnocení). Jak budou do analýzy rizika zapadat dobrovolné certifikace komodit.

Geolokalizace – současný rozvoj systému Evropskou unií.

FR PRESS má v plánu dosáhnout obecný přístup Rady.

ČR upozorňuje na potřebu minimalizace administrativní a finanční zátěže, zejména pro drobné chovatele.

Návrh nařízení + přílohy.

Zdroj: MZe ČR