Evropská komise předložila dne 14/05/2025 návrh na zjednodušení současných pravidel Společné zemědělské politiky (SZP) v rámci tzv. balíčku Omnibus III. Cílem návrhu bylo snížit administrativní zátěž pro zemědělce a národní správy, posílit flexibilitu a zjednodušit kontrolní procesy s tím, že nové úpravy měly být použitelné již od roku 2026. Komise navrhla například princip jedné kontroly na jeden podnik ročně, zjednodušení pravidel podmíněnosti, zvýšení paušální podpory pro malé zemědělce, vytvoření nových krizových plateb a možnost, aby ekologické podniky byly automaticky považovány za vyhovující standardům DZES 1, 3, 4, 5, 6 a 7. Současně mělo být nutné žádat o schválení Komise pouze v případě strategických změn národních plánů SZP.
Rada Evropské unie přijala dne 03/09/2025 společnou pozici, v níž návrh Komise v zásadě podpořila, avšak posílila flexibilitu členských států při provádění jednotlivých ustanovení. Zachovala hlavní směry návrhu, včetně snížení počtu kontrol, zvýšení podpory pro malé zemědělce a úpravy podmíněnosti pro ekologické hospodářství, a zároveň podpořila možnost vyplácet krizové platby aktivním zemědělcům postiženým mimořádnými událostmi. Rada doplnila ustanovení umožňující započítávání částečně ekologických podniků do plnění standardů DZES, rozšíření využití nástrojů řízení rizik a zvýšení záloh na přímé platby.
Evropský parlament přijal dne 08/10/2025 svoji pozici, která návrh Komise dále rozšířila. Poslanci rozhodli o zrušení standardů DZES 5 a 9 a o rozšíření výjimek pro ekologicky certifikované farmy a podniky hospodařící v chráněných oblastech. Parlament zároveň navrhl zvýšení finančních limitů podpory pro malé zemědělské podniky – roční paušální platba by podle jeho pozice měla činit až 5.000 EUR (místo 2.500 EUR navrhovaných Komisí) a jednorázová podpora na rozvoj podnikání by mohla dosahovat až 75.000 EUR (oproti původním 50-000 EUR), zkrácení lhůty Komise pro schválení změn strategických plánů a odmítnutí vytvoření nového systému krizových plateb, který chtěla Komise nahradit současnou zemědělskou rezervu. Současně potvrdil zachování sociální podmíněnosti a požadoval, aby Komise do konce roku 2026 zpracovala studii o jejím provádění.
První trialog mezi Evropským parlamentem, Radou a Komisí k tomuto návrhu proběhl dne 17/09/2025. Jednání skončilo po necelé hodině bez dohody. Podle dostupných informací Rada odmítla zahájit věcná jednání s odkazem na to, že část pozměňovacích návrhů Parlamentu překračuje rámec zjednodušení, jelikož se týká zásadních prvků SZP, které by měly být řešeny až v rámci reformy po roce 2027. Sporné byly zejména návrhy na povinné poskytování krizové podpory v rámci druhého pilíře, úpravy rozpočtových pravidel a vypuštění některých environmentálních požadavků.
Zástupci Parlamentu kritizovali přístup Rady jako bezprecedentní a uvedli, že byli připraveni k jednání v souladu se svým mandátem. Podle Parlamentu navíc část sporných ustanovení vycházela přímo z původního návrhu Komise. Evropská komise sdílela obavy Rady z příliš širokého rozsahu změn, ale zároveň potvrdila, že může akceptovat některé úpravy týkající se zjednodušení administrativy.
V důsledku neshod bylo rozhodnuto, že jednání budou pokračovat na technické úrovni, dokud se nepodaří dosáhnout shody o rozsahu návrhu. Nový termín politického jednání zatím nebyl stanoven. Protože změny mají platit pouze do reformy SZP po roce 2027, hrozí, že se jejich doba uplatnění dále zkrátí, pokud se dohoda v Radě a Parlamentu nepodaří dosáhnout v nejbližších týdnech.
Více informací zde.