Evropská komise dne 16/12/2025 předložila návrh tzv. horizontálního balíku ke zjednodušení pravidel bezpečnosti potravin a krmiv, který představuje průřezovou revizi vybraných částí unijních právních předpisů v oblasti potravinového a krmivového práva. Cílem návrhu je snížit administrativní a regulatorní zátěž pro zemědělce, potravinářské a krmivářské podniky i vnitrostátní orgány, urychlit povolovací a kontrolní postupy a zároveň zachovat vysokou úroveň ochrany zdraví lidí, zvířat a životního prostředí. Balík je součástí širší strategie zjednodušování právních předpisů a navazuje na Vizi pro zemědělství a potraviny představenou Komisí v únoru 2025.
V oblasti přípravků na ochranu rostlin Komise navrhuje změny nařízení (ES) č. 1107/2009 o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh. Návrh potvrzuje zavedení jasné právní definice biokontrolních účinných látek a vytváří zvláštní zjednodušený režim pro jejich schvalování a povolování. Počítá se s prioritním posuzováním žádostí, možností dočasného povolení během hodnoticího procesu a s posílením vzájemného uznávání povolení mezi členskými státy. Nově se výslovně umožňuje, aby Evropský úřad pro bezpečnost potravin převzal roli hodnotícího subjektu v případech, kdy členské státy nemají dostatečné kapacity. Návrh rovněž směřuje k odstranění časově omezené platnosti schválení většiny účinných látek, s výjimkou látek nejrizikovějších. Na rozdíl od některých dřívějších pracovních verzí návrh neobsahuje samostatná systémová opatření zaměřená na dlouhodobé zajištění dostupnosti konvenčních přípravků na ochranu rostlin v případech, kdy nejsou k dispozici alternativní řešení. Návrh neobsahuje žádná dlouhodobá řešení zaměřená na zachování dostupnosti konvenčních přípravků na ochranu rostlin v případech, kdy dostupné alternativy nejsou dostatečné. Zároveň stále považuje ošetření osiva a výsev ošetřeného osiva za použití přípravků na ochranu rostlin, aniž by zohledňoval jejich specifický charakter. Text rovněž neuznává úlohu konvenčních přípravků na ochranu rostlin v systému integrované ochrany rostlin a nepočítá se vzájemným uznáváním, výjimkami z povinnosti vést záznamy ani s upřednostňováním žádostí týkajících se těchto přípravků. Současně chybí návrh na okamžité vymezení zemědělských dronů a pravidel pro jejich využití při aplikaci postřiků v rámci ochrany rostlin na úrovni Evropské unie.
Součástí balíku jsou rovněž změny nařízení (ES) č. 396/2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech. Komise zde potvrzuje záměr lépe sladit dovozní režim s unijními standardy a pracovat na vyrovnání podmínek mezi domácí produkcí a dovozy. Konkrétní změny však Komise váže na probíhající posouzení dopadů a finální návrh zatím neobsahuje komplexní revizi pravidel pro dovozní tolerance, jak naznačovaly některé dřívější pracovní dokumenty.
V oblasti biocidních přípravků návrh mění nařízení (EU) č. 528/2012 o biocidních přípravcích. Komise navrhuje nahradit systematické časově vázané přehodnocování již schválených účinných látek cílenějším přístupem založeným na riziku a nových vědeckých poznatcích. Cílem je urychlit dokončení hodnoticích procesů, snížit administrativní náklady pro podniky a lépe využít omezené kapacity hodnoticích orgánů při zachování vysoké úrovně ochrany zdraví lidí a životního prostředí.
Balík dále obsahuje změny nařízení (ES) č. 1831/2003 o doplňkových látkách používaných ve výživě zvířat. Komise navrhuje zrušit povinnost pravidelného desetiletého obnovování povolení u většiny krmivových aditiv, s výjimkou látek s vyšším rizikovým profilem. Současně se zavádí možnost digitálního označování informací, které nejsou relevantní z hlediska bezpečnosti, což má umožnit pružnější aktualizaci údajů a snížení nákladů spojených s fyzickým značením obalů.
V oblasti geneticky modifikovaných potravin a krmiv Komise navrhuje úpravu nařízení (ES) č. 1829/2003. Návrh výslovně upřesňuje, že potraviny a krmiva vyráběná pomocí geneticky modifikovaných mikroorganismů během výrobního procesu, které však tyto mikroorganismy ani jejich funkční genetický materiál v konečném výrobku neobsahují, nemají být považovány za produkty „vyrobené z GMO“. Cílem je odstranit právní nejistotu a rozdílnou aplikační praxi v jednotlivých členských státech, zejména u fermentačních produktů.
Změny se dotýkají také hygienických pravidel stanovených nařízeními (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin a (ES) č. 853/2004, které stanoví zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu. Návrh se zaměřuje především na odstranění duplicitních oznamovacích povinností a lepší využití digitalizovaných nástrojů, aniž by docházelo k zásahům do samotných hygienických standardů.
V oblasti ochrany zvířat při usmrcování Komise navrhuje změnu nařízení (ES) č. 1099/2009. Konkrétně se ruší povinnost samostatného každoročního hlášení o depopulačních operacích, jelikož potřebné informace jsou již poskytovány v rámci systému úředních kontrol podle jiných právních předpisů. Cílem je snížit administrativní zátěž vnitrostátních orgánů bez oslabení pravidel ochrany zvířat.
Další část balíku se týká nařízení (ES) č. 999/2001 o prevenci, tlumení a eradikaci přenosných spongiformních encefalopatií. Komise navrhuje zmocnit se přijímání delegovaných aktů umožňujících rychlejší aktualizaci technických příloh týkajících se sledování, specifikovaných rizikových materiálů a produktů živočišného původu v návaznosti na vývoj vědeckých poznatků a mezinárodních standardů.
Významné změny jsou navrženy také v nařízení (EU) 2017/625 o úředních kontrolách. Komise umožňuje pragmatičtější přístup k hraničním kontrolám rostlinných produktů, kdy bude možné propustit bezproblémovou část zásilky ještě před dokončením kontrol celé zásilky. Zároveň se zjednodušují pravidla pro akreditaci úředních laboratoří, aby se snížila administrativní zátěž při zachování odborné úrovně kontrol. Předložený balík v konečné podobě potvrzuje řadu směrů, které se objevily již v uniklých pracovních verzích z konce listopadu 2025, avšak v několika oblastech je finální návrh opatrnější a méně rozsáhlý, než se původně očekávalo. Komise se soustředí především na procesní zjednodušení, odstranění duplicit a urychlení povolovacích postupů, zejména u biokontrolních přípravků, krmivových aditiv a fermentačních produktů.
Návrh bude nyní projednáván v Radě a Evropském parlamentu od začátku roku 2026 a lze očekávat další úpravy v průběhu legislativního procesu.


