Evropská komise dne 17/12/2025 představila návrh cílené změny nařízení (EU) 2018/848 o ekologické produkci a označování ekologických produktů, jehož cílem je přizpůsobit stávající právní rámec aktuálním potřebám sektoru, odstranit vybrané právní nejasnosti a zajistit kontinuitu mezinárodního obchodu s ekologickými produkty při zachování vysoké úrovně standardů. Komise návrh doplnila cestovní mapou dalších kroků v oblasti prováděcích a sekundárních právních předpisů, které mají následovat v příštích letech. Komise v odůvodnění návrhu zdůrazňuje význam ekologického zemědělství pro odolnost Unie, strategickou autonomii a soudržnost venkova. Podle dostupných údajů dosáhla plocha ekologicky obhospodařované půdy v Unii přibližně 17 milionů hektarů, což odpovídá zhruba 11 % zemědělské půdy, a maloobchodní prodej ekologických produktů přesáhl 45 miliard EUR. Ekologické logo EU zůstává nejznámější potravinovou značkou kvality mezi spotřebiteli.

Jádrem legislativního návrhu je cílená změna základního nařízení (EU) 2018/848, zejména v oblasti dovozu ekologických produktů ze třetích zemí. Komise reaguje na rozsudek Soudního dvora EU ve věci Herbaria II, který vyvolal právní nejistotu ohledně používání režimu ekvivalence. Navrhovaná úprava má zajistit jasnější rozlišení mezi produkty plně splňujícími unijní produkční pravidla a produkty pocházejícími ze třetích zemí na základě ekvivalentních pravidel, a tím posílit informovanost spotřebitelů a férovou hospodářskou soutěž na vnitřním trhu. Součástí návrhu je rovněž prodloužení platnosti uznání ekvivalence pro 11 třetích zemí po 31/12/2026, aby se předešlo narušení mezinárodního obchodu, na němž je ekologický sektor Unie do značné míry závislý. Komise současně uvádí, že cílem není snižování standardů, ale stabilizace právního rámce a vytvoření předvídatelnějších podmínek pro zemědělce a další provozovatele. Podle odhadů Komise by navrhované změny měly přinést přímé roční úspory administrativních nákladů ve výši přibližně 47,8 milionu EUR, z čehož většina připadne zemědělcům a provozovatelům. Další jednorázové úspory spojené s přizpůsobením pravidel jsou odhadovány na více než 100 milionů EUR, přičemž Komise očekává i dlouhodobé snížení nákladů na dodržování předpisů. Vedle legislativního návrhu Komise zveřejnila cestovní mapu dalších opatření, která mají být realizována prostřednictvím prováděcích a delegovaných aktů nebo výkladových dokumentů. Tyto kroky mají za cíl snížit složitost stávajícího rámce, vyjasnit praktické otázky uplatňování pravidel a zvýšit konkurenceschopnost ekologické produkce v Unii, aniž by byla oslabena její základní východiska.

Komise plánuje navazující iniciativy v oblasti právních předpisů:

  • Q1 2026 – Kontaminace neautorizovanými látkami
  • Q1 2026 – Hydroláty – zařazení do rámce ekologické produkce
  • Q1–Q2 2026 – Upřesnění pravidel a výkladové dokumenty, včetně konverze hospodářských zvířat
  • Q2 2026 – Derogace pro proteinová krmiva (selata a mladá drůbež)
  • Q2 2026 – Rozmnožovací materiál rostlin – dostupnost a používání
  • Q3 2026 – Kritéria pro vysoce rizikové produkty v rámci kontrol
  • Q3 2026 – Opravy certifikátů inspekce po jejich vydání
  • Q3 2026 – Krmiva v ekologické produkci – pomocné látky, vitaminy a provitaminy
  • Q3 2026 – Nízko-rizikové a základní látky v ochraně rostlin
  • Q3 2026 – Veřejné zakázky – pilotní projekty pro ekologické potraviny ve veřejném stravování
  • Q3 2026 – Q1–Q2 2027 – Hnůj z průmyslových chovů – zjednodušení a vyjasnění pravidel
  • Q1–Q2 2027 – Kategorie produktů G – vymezení působnosti a celních kódů
  • 2027 – Podpora informačních systémů a školení (OFIS)
  • 2027 – Hnojení v ekologických sklenících
  • Q3 2027 – Ustájení drůbeže – venkovní výběhy
  • Po stanovisku EGTOP – Ustájení prasat – venkovní výběhy
  • Do 18 měsíců – Přezkum plánu navazujících opatření

Více informací zde.