Evropská komise připravuje publikaci rozsáhlého návrhu změn v oblasti potravinového a krmivového práva, přičemž zveřejnění je předběžně plánováno na 09/12/2025 nebo 16/12/2025. Návrh je nyní ve fázi pracovní verze, která se může do okamžiku předložení obsahově ještě změnit. Komise plánuje upravit dvanáct hlavních právních předpisů a vytvořit ucelený balík určený ke zjednodušení povolovacích procesů, snížení administrativních nákladů a posílení právní jistoty v agropotravinářském sektoru. Změny se týkají přípravků na ochranu rostlin, maximálních limitů reziduí, biocidů, geneticky modifikovaných potravin a krmiv, krmivových aditiv, hygienických pravidel, ochrany zvířat při porážení, oblasti TSE/BSE a úředních kontrol.
Pracovní návrh výrazně zasahuje do nařízení (ES) č. 1107/2009 o přípravcích na ochranu rostlin. Komise připravuje zavedení jednoznačné definice biokontrolních účinných látek, urychlení procesů jejich schvalování a vytvoření jednotné zóny pro povolování přípravků obsahujících pouze biokontrolní nebo nízkorizikové látky. Komise zvažuje možnost, aby Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) přebíral úlohu hodnotícího členského státu, pokud členské státy nemají kapacitu tuto roli zastávat. Komise zároveň plánuje, aby schválení účinných látek a povolení přípravků měla obecně neomezenou dobu platnosti, s výjimkou látek kandidujících na substituci či látek schválených podle zvláštní derogace. Plánované úpravy zahrnují také prodloužení maximální délky přechodných období při stažení látek ze 6 měsíců na 2 roky pro prodej a distribuci a z 1 roku na až 3 roky celkově pro likvidaci, skladování a použití stávajících zásob. Komise dále připravuje jasnější úpravu statusu základních látek, zakotvení toho, že setí mořeného osiva představuje použití přípravku na ochranu rostlin, rozšíření pravidel na veškerý rozmnožovací materiál a reformu ochrany dat tak, aby ochrana měla územní rozsah pro celou EU.
Významné změny Komise plánuje také v nařízení (ES) č. 396/2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů. Komise připravuje zrušení pojmu „import tolerance“ a jeho nahrazení odkazem na správnou zemědělskou praxi v třetích zemích. Komise zvažuje zákaz stanovovat MRL na základě praxe v třetí zemi nebo na základě kodexových limitů v případech, kdy jde o látky neschvalitelné podle nařízení (ES) č. 1107/2009 z důvodu závažných rizik. Komise také plánuje zavést možnost přechodných opatření umožňujících uvádění na trh produktů vyrobených podle předchozích MRL, aby se předešlo zbytečnému stahování výrobků a potravinovým ztrátám. Další část návrhu zavádí trvalou povahu MRL stanovených pouze na základě monitoringu a sjednocení terminologie („limit kvantifikace“).
Komise připravuje zásadní úpravy také v nařízení (EU) č. 528/2012 o biocidních přípravcích. Návrh počítá s neomezenou dobou platnosti schválení účinných látek, kromě látek splňujících vylučovací nebo substituční kritéria. Komise plánuje rovněž změnu režimu unijních povolení: místo prováděcích nařízení zveřejňovaných v Úředním věstníku mají být vydávána prováděcí rozhodnutí, u nichž bude v Úředním věstníku uvedeno pouze shrnutí. Tento krok má urychlit postup, aniž by byl dotčen rozsah informací dostupných na portálu Evropské agentury pro chemické látky.
Komise dále zvažuje úpravy v nařízení (ES) č. 1829/2003 o geneticky modifikovaných potravinách a krmivech, zejména ve vztahu k fermentačním produktům vyráběným pomocí geneticky modifikovaných mikroorganismů. Návrh má výslovně stanovit, že produkty, v nichž se nevyskytují životaschopné GMM, ale mohou obsahovat neúmyslné, technicky nevyhnutelné stopy DNA bez technologického účinku, nemají být považovány za produkty „vyrobené z GMO“. Komise tím reaguje na nejasnosti při používání vysokocitlivých analytických metod a na odlišné postupy vymáhání v jednotlivých státech.
Další změny se týkají nařízení (ES) č. 1831/2003 o krmivových aditivech, kde Komise připravuje zjednodušení pravidel pro obnovu povolení a pro změny držitele, modernizaci požadavků na označování a snížení administrativní zátěže při zachování všech bezpečnostních garancí. Komise plánuje také úpravy hygienických pravidel podle nařízení (ES) č. 852/2004 a (ES) č. 853/2004, včetně sjednocení notifikačních postupů do systému TRIS podle směrnice (EU) 2015/1535.
Komise rovněž zvažuje vypuštění povinnosti samostatného každoročního hlášení o depopulačních operacích podle nařízení (ES) č. 1099/2009 o ochraně zvířat při porážení, protože potřebné informace již poskytují roční zprávy podle nařízení o úředních kontrolách. Významná změna je také navržena v nařízení (ES) č. 999/2001 o TSE/BSE, kde Komise plánuje získat zmocnění k přijímání delegovaných aktů pro rychlé aktualizace příloh a pravidel o sledování, specifikovaných rizikových materiálech a produktech živočišného původu v souladu s aktuálními mezinárodními standardy.
Změny se dotýkají také nařízení (EU) 2017/625 o úředních kontrolách, v němž Komise připravuje úpravu čl. 50(3), aby bylo možné uvolnit části zásilek rostlin a rostlinných produktů ještě před dokončením kontrol celé zásilky. Komise rovněž plánuje zmírnit požadavky na akreditaci laboratoří, protože dosavadní rozsah povinné akreditace zahrnoval i metody, pro které nejsou dostupné referenční materiály nebo se využívají výjimečně. Komise předpokládá možnost uznávat i jiné ekvivalentní akreditační normy, pokud to neovlivní spolehlivost výsledků.
Cílem připravovaného balíku by mělo být snížení administrativních povinností, modernizace vybraných postupů a sjednocení interpretace některých ustanovení, aniž by došlo k oslabení ochrany zdraví lidí, zvířat a životního prostředí.


