Evropská komise pokračuje v přípravách nového plánu EU pro kardiovaskulární zdraví, který má být podle současného harmonogramu představen dne 16/12/2025. Neoficiální pracovní verze počítá se zavedením celoevropského odvodu na vysoce zpracované potraviny a nápoje s vysokým obsahem soli, cukru a tuku. Cílem má být snížení rizik kardiovaskulárních onemocnění a podpora reformulace výrobků (detailněji viz Evropské zpravodajství z 16/11/2025). Podle dostupných informací evropských médií však návrh narazil na rozsáhlý odpor uvnitř Komise, který se týká věcné podloženosti opatření, možných dopadů na cenovou dostupnost potravin i na jednání o Víceletém finančním rámci. Evropský komisař pro zdraví Olivér Várhelyi zařadil návrh unijního odvodu do první verze plánu jako nástroj, který by byl spuštěn již v roce 2026. Podle neoficiálních informací však nejméně čtyři útvary Komise předložily k návrhu zásadní negativní stanoviska. Generální ředitelství pro zemědělství připomnělo závazek obsažený ve „Vizi pro budoucnost zemědělství a potravin“, podle něhož má Komise nejprve připravit studii dopadů vysoce zpracovaných potravin na zdraví, než učiní případné regulatorní kroky. Komisař pro zemědělství a potraviny Christophe Hansen na okraj jednání ministrů dne 17/11 uvedl, že cenová dostupnost potravin musí zůstat hlavním kritériem, a naznačil možnost jiných variant, včetně úprav v oblasti DPH. Generální ředitelství pro vnitřní trh a průmysl upozornilo na potřebu zpřesnit vědecké podklady a doplnit analýzu o vlivu samotného stupně zpracování potravin na zdraví spotřebitelů. Útvar rovněž připomněl, že členské státy mohou uplatnit zásadu subsidiarity a preferovat vlastní národní systémy zdanění potravin s vysokým obsahem soli, cukru a tuku. Generální ředitelství pro rozpočet vyjádřilo obavy, že zavedení nového evropského odvodu v roce 2026 by mohlo negativně ovlivnit probíhající politicky i technicky složitá jednání o Víceletém finančním rámci 2028–2034. Generální ředitelství pro daně a celní unii doplnilo, že návrh dostatečně nevyjasňuje, zda by odvod představoval nový vlastní zdroj rozpočtu EU. Oba útvary upozornily také na skutečnost, že jakýkoli nový odvod tohoto typu by vyžadoval zvláštní právní předpis a jednomyslné schválení členskými státy. Evropský komisař pro hospodářství a daňovou politiku Wopke Hoekstra již v červenci uvedl, že unijní odvod na potraviny s vysokým obsahem soli či cukru by mohl připadat v úvahu až v souvislosti s budoucím Víceletým finančním rámcem po roce 2034. Současná pracovní verze kardiovaskulárního plánu však počítá se zavedením odvodu o téměř deset let dříve, což podle několika útvarů Komise neodpovídá ani ekonomickým, ani institucionálním podmínkám. Další postup bude záviset na tom, zda se Komise v následujících týdnech dohodne na kompromisní podobě opatření. Očekává se, že pracovní verze bude ještě před zveřejněním upravena, a to zejména v částech týkajících se daní, výživy a zpracovaných potravin, aby byla zajištěna věcná opora navrhovaných kroků a větší shoda uvnitř Komise. Plán má být podle současného harmonogramu předložen ve druhé polovině prosince 2025.

Více informací zde.