17. květen 2021

Ve Spojených státech byly v dřívějších dobách nealkoholické varianty alkoholických nápojů ze strany prodejců spíše odmítány. Nedostatečnou poptávku způsobovala především nevalná chuť, ale i vnímání těchto produktů spotřebiteli jako „méněcenných“. Nyní se však tyto nápoje pomalu dostávají do centra pozornosti.

Nedávná analýza společnosti IWSR ukázala, že spotřebitelé stále častěji upřednostňují spíše nápoje bez alkoholu před nízkoalkoholickými variantami, zejména pak v segmentu RTD (ready to drink) nápojů. Segment nealkoholických nápojů vzrostl v letech 2019-2020 objemově o 4,5 %, zatímco nízkoalkoholické nápoje poklesly o 5,5 % na řadě klíčových trhů, např. v Austrálii, Brazílii, Kanadě, Francii, SRN, Japonsku nebo Velké Británii. USA jsou nyní spíše výjimkou z tohoto širšího trendu. Podle údajů společnosti si zde méně alkoholická piva a vína udržují oblíbenost před nealkoholickými variantami. I přes tento trend však výrobci napříč všemi segmenty uvádějí na trh nealkoholické verze. Důvody, proč se spotřebitelé rozhodují pít nealkoholické nápoje, jsou v zásadě dva. Někteří si chtějí vychutnat chuť, ale necítit se opilí. Jiní hledají „zdravější“ variantu s nízkým obsahem cukru nebo kalorií. Pivovary, které v posledních letech zaznamenaly určitý pokles prodeje, byly jedny z prvních, které se do tohoto segmentu pustily. A vzhledem k tomu, že podle společnosti Nielsen se 66 % mileniálů snaží omezit konzumaci alkoholu, existuje zde potenciál pro další růst.

Na začátku roku 2021 společnost Boston Beer uvedla na trh pivo Samuel Adams s názvem Just the Haze, které má chutnat jako tradiční IPA, ale bez obsahu alkoholu. Přestože zakladatel společnosti Jim Koch kdysi prohlásil, že "nikdy nebude vařit nealkoholické pivo", pivovar strávil dva roky výzkumem a experimenty, aby tento produkt vyvinul – nikdy neříkej nikdy.

První nealkoholické pivo amerického Budweiseru pod názvem Budweiser Zero se na pultech objevilo loni v červenci. Je součástí plánu mateřské společnosti AB InBev, aby do roku 2025 bylo 20  % jejich celosvětových prodejů piva ve formě bezalkoholických a nízkoalkoholických produktů.

V říjnu 2020 společnost Guinness představila nealkoholickou verzi svého stoutu ve Velké Británii a Irsku poté, co uvedla na trh i další nealkoholické nápoje, včetně ležáku. Stout s názvem Guiness 0.0 však byl mezitím stažen z prodeje kvůli mikrobiologické kontaminaci. To je velká rána pro další rozjezd tohoto brandu, ale jeho návrat se očekává.

Firmy uvádějící na trh tyto nealkoholické nápoje se potýkají s některými překážkami, které brání jejich větší spotřebě. Podle IWSR stále přetrvává názor, že ne- a nízkoalkoholické nápoje jsou méně kvalitní než jejich protějšky s klasickým obsahem alkoholu. Proto marketéři často zkoušejí různé přístupy, aby se nové značky prosadily. Například britská značka nealko „lihoviny“ New London Light byla nedávno uvedena na trh v USA s tím, že je veganská a neobsahuje další alergeny, aby oslovila rostoucí demografickou skupinu spotřebitelů preferující produkty rostlinného původu.

Údaje společnosti IWSR také ukazují, že jedním z aspektů, který může ne- a nízkoalkoholickým nápojům pomoci, je určitá nejistota spotřebitelů ohledně hladiny ABV (alcohol by volume – obsah alkoholu) u nápojů a povědomí o tom, kolik mohou vypít, aby stále nepřekročili povolený limit pro řízení. Přinejmenším s nabídkou bezalkoholových nápojů lze tak tyto obavy mírnit.

Pro producenty a vývozce z ČR z toho může vyplývat závěr, že má smysl tento trend sledovat a případě jej využít. Nealkoholické pivo má u nás delší tradici a subjektivně lze hodnotit, že i lepší chuť v porovnání s dosavadní místní produkcí. Pro případný start nového brandu je ale třeba počítat s dobře cílenou marketingovou kampaní, kterou zemědělský diplomat ve Washingtonu rád podpoří.

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Vydáno: MZe ČR

Link: Trend obliby ne- a nízko-alkoholických nápojů včetně piv v USA (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

17. květen 2021

Japonsko je zemí s největším počtem prodejních automatů na světě. Dokonce je spočítáno, že je v zemi jeden automat na 30 lidí. Vidíme je všude; lemují rušné chodníky měst, osamělá zákoutí odlehlých míst, a dokonce je lze nalézt i na vrcholu hory Fuji.

Nízká míra kriminality a touha po pohodlí udělaly z Japonska Mekku automatizované samoobsluhy. Japonci pracující dlouho do večera nemusí vyhledávat otevřené obchody, automaty zajišťují stálý přístup ke zboží. A také šetří čas.

Japonské prodejní automaty nabízejí spotřebitelům zdánlivě nekonečnou škálu možností: desítky různých druhů čajů, vod, perlivých nápojů, džusů, káv a polévek. V nápojovém automatu si lze vybrat jak z chlazených nápojů v parném létě, tak teplé nápoje v plastových lahvích nebo plechovkách. Je těžší najít nezdravé jídlo než například banány, jablka nebo grilovanou rybu. Nalézt lze také automat na palačinky, zmrzlinu, vejce, saké, rýžovou pálenku a mnoho dalších jídel.

Automaty většinou patří nejznámějším výrobcům nápojů v Japonsku. Nejčastěji jde o společnosti Asahi, Suntory a Sapporo, které jsou Čechům známy jako největší výrobci piva používající český chmel, ale také Coca Cola a další.

Na dálničním odpočívadle v prefektuře Nagasaki byl nedávno nainstalován prodejní automat nabízející pouze hmyz. Prodává devět druhů hmyzu včetně cvrčků, kobylek, kukel bource morušového, brouků a cikád. Všechen hmyz je plněn do plechovek a cena jedné se pohybuje v přepočtu od 120 – 200 Kč. Hmyz po ohřátí prý chutná jako čerstvě usmažený. Provozovatel se chystá brzy nabídku i počet automatů rozšířit. Letos firma získala cenu v soutěži Regionální revitalizace prostřednictvím jedlého hmyzu.

Zpracovala:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-Mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Autor: MZe ČR

Link: Prodejní automaty rozšiřují v Japonsku sortiment (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

17. květen 2021

Vážené dámy a pánové,

V letošním roce proběhne ve dnech 6.-7. září národní konference MEMPUR 2021 – Membrány pro udržitelný rozvoj.

Důležité termíny

20. 7. 2021 –  konečný termín pro příjem abstraktů

30. 7. 2021 – potvrzení o přijetí příspěvků

6. 8. 2021 – konečný termín pro platbu zvýhodněného účastnického poplatku

6-7. 9. 2021 - konference MEMPUR 2021, Univerzita Pardubice

Vědecký výbor

Předseda: prof. Ing. Petr Mikulášek, CSc. (Univerzita Pardubice)

Místopředseda: Ing. Luboš Novák, CSc. (MEGA a.s.) Ing. Helena Bendová, Ph.D. (Univerzita Pardubice) Ing. Libuše Brožová, Ph.D. (Ústav makromolekulární chemie AV ČR, v.v.i) doc. Ing. Petr Doleček, CSc. (Univerzita Pardubice) Ing. Mgr. Bc. Lukáš Dvořák, Ph.D. (Technická univerzita Liberec) prof. Ing. Karel Friess, Ph.D. (Vysoká škola chemicko-technologická v Praze) Ing. Pavel Izák, Ph.D., DSc. (Ústav chemických procesů AV ČR, v.v.i.) doc. Ing. Tomáš Kučera, Ph.D. (VUT Brno) Ing. Petra Malíková, Ph.D. (VŠB TU Ostrava) Ing. Jakub Peter, Ph.D. (Ústav makromolekulární chemie AV ČR, v.v.i) Mgr. Tomáš Remiš, Ph.D. (Nové technologie a výzkumné centrum Západočeské univerzity v Plzni) prof. Ing. Petr Slobodian, Ph.D. (Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně) Ing. Libor Šeda, Ph.D. (Membrain s.r.o.) Ing. Marek Šír, Ph.D. (Vysoká škola chemicko-technologická v Praze) Ing. Daniel Vilím (ENVI-PUR, s.r.o.) doc. Ing. Tomáš Weidlich, Ph.D. (Univerzita Pardubice)

Témata konference

T1 - Vývoj nových materiálů a jejich aplikace 

T2 - Inovativní technologické postupy a membránové technologie

T3 - Čištění průmyslových odpadních vod, odpadních plynů a spalin

T4 - Získávání cenných látek z odpadních vod, recyklace vody

T5 - Nebezpečné odpady a jejich likvidace

T6 - Ostatní

Registrace na konferenci je otevřena na AMCA System

Těšíme se na vaši účast

Srdečně zdraví

Ing. Jan Bartoň, CSc.

CZEMP z.s.

Mánesova 1580

47002 Česká Lípa

Mobil: 00420725103963

www.czemp.cz

17. květen 2021

Britské ministerstvo pro životní prostředí, výživu a venkovské záležitosti představilo dne 12/05/2021 nový akční plán pro dobré životní podmínky zvířat, nová pravidla by měla být platná jak na národní, tak mezinárodní úrovni. Nový akční plán staví na stávajících světových standardech, uznává zvířata jako vnímající bytosti podle zákona, a bude představovat závazky k řadě opatření u hospodářských zvířat, divokých zvířat i domácích mazlíčků. Plán zahrnuje např. zákaz vývozu živých zvířat na výkrm a porážku, včetně závazku k přezkoumání použití klecí pro nosnice, porodních přepravních klecí pro prasata nebo mikročipů pro kočky.

Více informací zde.

17. květen 2021

Praha 16. května (ČTK) - Hospodští a restauratéři se připravují na pondělní možnost otevření zahrádek. Podle Luboše Kastnera ze skupiny Hospodska to může u některých paradoxně vést k tomu, že kvůli režimovým opatřením budou mít menší tržby, než by měly restaurace jenom s otevřeným okénkem. Jak dodal pro ČTK majitel pražské restaurace Dejvická sokolovna Michal Zvěřina, zatím nebude objednávat tankové pivo, protože by se nestihlo vytočit. Na jeho zahrádku, kde bývalo kolem 90 míst, se v souladu s vládními opatřeními vejde kolem 30 lidí. Navíc má být příští týden zataženo či deštivo, což mnohé zákazníky odradí.

Na zahrádkách budou muset být mezi stoly rozestupy alespoň 1,5 metru, stejná vzdálenost bude muset být i od okolí, například chodníku. U stolu budou smět sedět nejvýše čtyři lidé, pokud to nebudou členové jedné domácnosti. Lidé budou muset mít koronavirové testy nebo budou muset být očkovaní nebo po prodělání koronaviru. Zodpovědnost ale nebude na hostinských, zákazníci budou muset mít připravené doklady pro případnou kontrolu.

"Zahrádka vždycky znamenala 20 až 30 procent byznysu," řekl Kastner. Podle něj uměla dodat dodatečné prostředky, na druhou stranu restauratéři pro její obsluhu musí zaměstnávat další pracovníky, což pro provozovatele znamená náklady. "Budeme moci servírovat jídlo, což je pro nás stěžejní," dodal.

Podle Kastnera využijí restauratéři všechny možnosti, jak prostory zahrádek co nejvíce rozšířit.

To ale třeba v Dejvické sokolovně možné není. "Na chodníku musí zůstat průchozí metry," vysvětlil Zvěřina. Podle něj v pondělí ani nedorazí do práce veškerý personál, protože by neměli co dělat. Zatím připravil omezený jídelní lístek, kde ještě budou loňské ceny bez budoucího zdražování, které se podle něj kvůli dodavatelským cenám dotkne mnohých hospod.

Pivovary doufají, že se lidé do restaurací vrátí. "V posledních dnech a týdnech jsme se připravovali také na zavážení hospod a restaurací, což je teď, podobně jako loni touto dobou, obzvlášť náročné. Znamená to totiž zavést najednou několik tisíc provozoven. Přes vysoký počet ale vše stíháme v termínu tak, jak si hospodští objednávají. Minulý týden jsme pivo distribuovali do téměř 3000 restaurací, tento týden jejich počet přesahuje 7000, z toho je přes 200 tankoven," řekl ČTK mluvčí české pivovarské jedničky Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář. Další provozovny budou podle něj následovat v příštím týdnu.

Stravenková společnost Edenred očekává, že tržby restaurací z prodeje jídel začnou po otevření zahrádek růst postupně, podobně jako při loňském rozvolňování. Loni v květnu po otevření zahrádek měly restaurace o 64 procent tržeb méně, druhá polovina loňského května znamenala zhruba dvě třetiny tržeb běžného měsíce. "Každopádně ale z rozhovorů s hostinskými i z reakcí strávníků víme, jak moc se lidé zpět na obědy do restaurací těší. Svoji roli sehrává i fakt, že roste počet lidí s očkováním, kteří již nemají obavy z návštěv restaurací," podotknul šéf pro inovace Edenredu Jakub Ryba.

Některé pivovary si na rozvolnění připravily speciály. "Rodinný pivovar Svijany pro tuto netrpělivě očekávanou událost připravil další várku sudového piva Svijanský Svátek, s nímž už loni oslavil červnové otevření restaurací a Vánoce," uvedl za pivovar Luboš Spálovský.

drh mal

14. květen 2021

Potravinářská komora ČR Vás srdečně zve na odborný seminář věnovaný novinkám v potravinovém právu, bezpečnosti potravin, novým postřehům, zkušenostem dozorových orgánů při aplikaci potravinového práva.

Akce bude věnována aktuálně diskutovaným tématům v oblasti kontaminantů v potravinách (MZe, Ing. J. Fišnar, Ph.D.), poznatkům SZPI z oblasti bezpečnosti potravin a kontroly kvality (Ústřední inspektorát SZPI, Ing. J. Pokora), zkušenostem SVS z oblasti bezpečnosti potravin (Ústřední veterinární správa SVS, MVDr. J. Váňa, MVDr. L. Sedláčková), zdravotní bezpečnosti doplňků stravy (SZÚ, Ing. D. Winklerová), novinkám z oblasti potravinářské legislativy (MZe, Ing. M. Štěpánek, Ing. D. Zima), nebo novým poznatkům z oblasti životního prostředí (MŽP, Ing. Bc. J. Maršák, Ph.D.)

Podmínkou účasti je registrace s úhradou vložného (1.000,- Kč včetně DPH) nejpozději do 5. června 2021.

Více informací zde.

14. květen 2021
Společnost pro výživu představuje novou infografiku
Zdravá třináctka - děti

Nedávno jsme jak v časopise tak na našem webu www.spolecnostprovyzivu.cz publikovali 13 výživových doporučení pro děti. Nyní Vám přinášíme zpracování Zdravé 13 pro děti v hezké infografice.

Zdroj: Společnost pro výživu

Zdroj: bezpecnostpotravin.cz

Link: https://www.bezpecnostpotravin.cz/infografika-13-rad-ke-zdrave-vyzive-deti.aspx

14. květen 2021

Změna zákonné úpravy evidence skutečných majiterlů je už doslova za rohem. PEYTON lega. připavil shrnutí veškerých změn, včetně případných následků při nedodržení nových pravidel pro registraci skutečných majitelů.

Účinnost nové právní úpravy nastane 1.6.2021 a nesoulad s ní může mít neblahé důsledky pro fungování společností a práva společníků či akcionářů. 

Více zde.

Zdroj: PEYTON legal

Link: letak-evidence-skutecnych-majitelu_PL-A4.indd (peytonlegal.cz)

14. květen 2021

Kutná Hora 14. května (ČTK) - Muzeum čokolády v Kutné Hoře překonalo pandemii hlavně díky přízni stálých zákazníků. Příjmy malého soukromého muzea, jehož součástí je i čokoládová manufaktura, se kvůli odlivu turistů výrazně propadly. V nejhorších měsících se muzeum dostalo na pět procent obvyklých tržeb a muselo sáhnout na rezervy, určené původně na rozšíření výroby. Manželé Lada a Pavel Bartošovi dokonce uvažovali o tom, že s podnikáním skončí. Nakonec ale dali na povzbudivé vzkazy od zákazníků. I když přišli o příjmy z turistického ruchu, díky domácí klientele a e-shopu složité období přestáli.

"Když se to loni na jaře všechno zavřelo, tak jsem měla velký splín, protože člověk nevěděl, co má očekávat. Psychicky jsem na tom nebyla úplně nejlépe a říkala jsem si, že to snad zavřeme dřív, než se dostaneme do velkých finančních problémů. A to byl ten okamžik, kdy stálí zákazníci začali psát a volat, že nám drží palce. U každé objednávky byl nějaký vzkaz typu držte se a podobně, tak jsem řekla, že to nemůžeme zabalit, ani kdybychom chtěli," řekla Bartošová ČTK.

Příběh muzea čokolády se začal psát v roce 2016, kdy Bartošovi otevřeli expozici věnovanou historii kutnohorské čokoládovny Koukol a Michera. Tento podnik, založený v roce 1918, vyvážel pod značkou Lidka cukrovinky do celého světa. V roce 1948 komunisté čokoládovnu znárodnili, výroba se začala omezovat a zakladatel továrny emigroval.

Značku Lidka se Bartošovým podařilo obnovit, s výrobou vlastní čokolády začali dva roky po otevření muzea, kdy získali ochrannou známku. "Nebyl to žádný podnikatelský záměr. Lidé se nás pořád ptali, kdy budeme dělat Lidku, když už máme muzeum," uvedla Bartošová. Z pokusné domácí výroby se stal postupně větší provoz. Nyní mají manželé jednoho zaměstnance a další spolupracovníky na menší úvazky a ročně zpracují kolem 2,5 tuny kakaových bobů.

"Hodně se specializujeme na mléčné čokolády. Máme třeba ovčí, oslí nebo velbloudí čokoládu, to jsou asi naše největší výstřelky," řekla Bartošová. Poslední novinkou, která vznikla ve spolupráci s nedalekým malešovským pivovarem, je pivní čokoláda. Společně s čokoládovým pivem půjde do prodeje v červenci.

Kutnohorská čokoládovna slaví úspěchy v mezinárodních soutěžích. Půl roku po zahájení výroby dostala první bronzovou medaili na Academy of Chocolate v Londýně a následovala další ocenění. Posledním úspěchem je zisk dvou stříbrných medailí na International Chocolate Awards za ovčí mléčnou čokoládu a kávomléčný speciál.

V nevelkých prostorách muzea v centru Kutné Hory návštěvníci uvidí například původní automaty na čokoládu, velké množství forem, kartonových a plechových obalů a fotografií. Zajímavostí jsou takzvané nesnědené exponáty, což jsou staré čokolády vyrobené před mnoha desítkami let. Jde například o čokoládu, jejíž receptura byla vyvinuta za druhé světové války pro wehrmacht. "Měla to být superčokoláda, hrozně moc výživná. Měla obsahovat i povzbudivé látky jako amfetamin," dodala Bartošová.

Manželé věří, že špatné období mají už za sebou. Od minulého pondělí je díky uvolnění epidemických opatření muzeum zase otevřené a návštěvníci mají o expozici i nabízené výrobky zájem. Na léto Bartošovi chystají například komentované procházky Kutnou Horou a podle situace by rádi obnovili i noční prohlídky muzea spojené s degustací.

khj sd

13. květen 2021

Potravinářská komora ČR reaguje na sporná vyjádření Asociace samostatných odborů (ASO) a Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR (OSPZV-ASO ČR), která ústy svého předsedy komentuje výsledky průzkumu k návrhům na zkrácení pracovní doby, indexaci minimální mzdy podle mzdy průměrné a povinný pátý týden dovolené.

https://www.odbory.info/obsah/5/clenove-potravinarske-komory-cr-odmitaji-navrhy-na-delsi-dov/327709

Tvrzení pana předsedy Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů ČR (OSPZV-ASO ČR) Bohumíra Dufka o tom, že potravináři by byli nejraději, kdyby zaměstnanci chodili do práce a nebrali žádnou mzdu, považuji za mimořádnou drzost. Ráda bych mu připomněla, že to byli právě potravináři, od majitelů po pracovníky ve výrobě, díky kterým měli lidé v této zemi na začátku pandemie v loňském březnu co jíst a že v obchodech nebyly prázdné regály. A fungují i nadále. Stále jsou uzavřené gastroprovozy a v mnoha případech se radikálně snížil odbyt, přesto se potravináři snaží udržet zaměstnance a nepropouštět. Nicméně podle odborů, co podnikatel, to vydřiduch a otrokář!

Prý nejsou naši potravináři konkurenceschopní, protože kdyby byli, tak podpoří povinné kvóty. Nevím, co má společného konkurenceschopnost s původem potraviny, ale jeden z hlavních důvodů odmítnutí povinného prodeje českých potravin byl fakt, že v řadě komodit Česká republika není soběstačná a rozhodně dosažení požadované soběstačnosti není otázkou 2 až 3 let. A nikdo ani nebyl schopen říct, co budou dělat výrobci, po kterých bude obchod požadovat české potraviny podle definice, ale výrobce českou surovinu nenakoupí, protože prostě na trhu není. Opravdu si pan předseda Dufek myslí, že v takovém případě bude rozšiřovat výrobu a vytvářet nová pracovní místa. Pravdou je spíše opak – snižování stavu zaměstnanců. Ostatně jsem ráda, že se zde pan předseda tak vehementně zastává rozšiřování pracovních míst v potravinářském průmyslu, jen nevím, kde se do nich vezmou pracovníci, když řada z těchto míst je již dnes obsazena zahraničními dělníky. A to platí i pro zemědělství. A důvodem, že o tyto místa nemají zájem naši lidé rozhodně nejsou nízké mzdy, ale především těžká manuální práce v zimě (zpracování masa), horku (pekárny) nebo za deště (zemědělství). A pořád si myslím, že zájem o české potraviny, které každopádně jsou vysoce kvalitní a bezpečné, by měl vycházet zdola – od spotřebitelů. Určitě je potřeba podporovat české potraviny, ukazovat jejich výhody a kvalitu, edukovat spotřebitele, pokud jde o výhody regionálních a lokálních potravin, z hlediska ekologické zátěže nebo čerstvosti, ale ne jim nařizovat shora, co musí kupovat.

A jen kratičká poznámka na závěr: jsem ráda, že odbory respektují nelehkou ekonomickou situaci podnikatelů v období pandemie. Budu taky ráda, když budou odbory respektovat zvýšení cen potravin z důvodu zvýšených nákladů na delší dovolenou a zkrácený pracovní úvazek. Jen nevím, jak to budou vysvětlovat spotřebitelům.

PS. Jen bych ráda upozornila, že Potravinářská komora ČR opravdu nemůže za to, že zde podle pana předsedy Dufka díky neschválení povinných kvót na české potraviny budeme mít i nadále dlouhé a široké lány řepky. Zde bych doporučila obrátit se na zemědělce, ať změní typ plodin. Věřte mi, že o české ovoce a zeleninu opravdu zájem je.

Ing. Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory České republiky

13. květen 2021

Praha 13. května (ČTK) - Regulace potravin, alkoholických nápojů, tabákových výrobků a elektronických cigaret je v České republice jedna z nejnižších. Lépe než ČR je na tom Německo. Naopak nejvíce spotřebitele omezují Norsko, Litva a Finsko. Vyplývá to z aktuálního vydání Indexu pečovatelského státu (Nanny State Index). který dnes vydal londýnský think-tank Institute of Economic Affairs (IEA). ČTK o tom informoval Liberální institut, který se na tvorbě indexu podílí.

Index měří, jak moc jednotlivé evropské státy omezují spotřebitele v konzumaci alkoholu, tabáku, jídla a nealkoholických nápojů. Index tak sleduje velikost a šíři zákazů, přímá omezení spotřebitelů nebo omezení prodeje. "Zatímco v prvních dvou vydáních v letech 2016 a 2017 byla Česká republika na samém spodku žebříčku, tedy byla nejméně pečovatelskou, v žebříčku 2019 přenechala titul nejméně pečovatelského státu Německu. Málokdy máme příležitost naše politiky za něco pochválit, natož je chválit za nečinnost. Když ale budou v neregulaci těchto odvětví pokračovat, bude to pro spokojený život obyvatel naší země ideální," uvedl ředitel Liberálního institutu Martin Pánek.

Nejhoršími zeměmi, tedy na vrcholu žebříčku, jsou Norsko, Litva a Finsko. Ve všech těchto zemích platí výrazná regulace a zdanění zejména u alkoholu a cigaret. Norsko má navíc extrémně přísný režim elektronických cigaret. Maďarsko na čtvrtém místě má zase nejhorší regulaci jídla a nealkoholických nápojů.

„Reputace Česka coby přístavu svobody zaznamenala otřes v květnu 2017, když v platnost vstoupil velký zákaz kouření. Zákaz neumožňuje žádné kuřácké místnosti a žádné výjimky. Průzkum veřejného mínění provedený na konci roku 2017 zjistil, že 58 procent Čechů si myslí, že zákaz je příliš extrémní. Česko je díky nízkým daním a neexistující povinné zavírací době rájem konzumentů piva," uvedl autor indexu a analytik v IEA Christopher Snowdon.

sos jw

 
13. květen 2021

Není to tak dávno, co jsem psal o plánu emirátské vlády vytvořit z Abú Dhabí centrum pro agrotechnologie a zemědělský výzkum. To, že to myslí vážně, potvrdily rychle rozjeté projekty a obrovské investice do moderních zemědělských podniků.

Nyní se k Abú Dhabí přidává také emirát Dubaj, který slavnostně spustil první fázi takzvaného Údolí potravinových technologií. Projekt, který v originálním znění nese jméno Food Tech Valley, má sloužit jako globální destinace a centrum pro výzkum potravinářských start-upů nebo výzkumníků.

Dubajský vládce HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum prohlásil, že tento projekt bude reprezentovat nové moderní město plné života. Jeho základem bude moderní výzkum a vývoj chytrých technologií v potravinářství. V areálu bude také sdílené inovační centrum pro potřeby vědců, včetně krytých a vertikálních farem pro potřeby start-upových firem. Díky novým technologiím a firmám v tomto projektu, spoléhá vláda na ztrojnásobení produkce potravin ve Spojených arabských emirátech.

Jeho excelence také zmínila, že za pomoci dostupných finančních prostředků chtějí přispět světovému boji s nedostatkem potravin. Ten se dlouhodobě nedá řešit pouhým exportem nebo importem potravin, ale investováním do nových technologií, které umožní hospodaření a vzestup zemědělství i v těch nejtěžších nehostinných podmínkách. Pro vznik nových nápadů a technologií je vždy potřeba dobré prostředí a zázemí, které bude firmy a vědce podporovat. Proto místní spoléhají na to, že kvalitní zázemí zaujme mezinárodní firmy a univerzity, které takové možnosti využijí a budou se na území Emirátů snažit vyřešit globální problémy spojené s potravinovou bezpečností.

To samé k projektům říká i státní ministryně pro potravinovou bezpečnost HH Mariam bint Mohammed Saeed Hareb Al Mheiri, podle které je především nyní během globální pandemie a narušení obchodních cest pro importní země klíčové, aby zvyšovaly své produkce a potravinovou soběstačnost. Podle ní tento projekt, který bude mít také funkci ekonomické zóny velkých rozměrů, zaujme podnikatele a univerzity z celého světa. Obsahovat by měl především čtyři sekce: zemědělské technologie a inženýrství, centrum pro potravinové inovace, oddělení rozvoje a výzkumu a také centrum pro přepravování a uchovávání potravin.

Ke zvýšené poptávce po lokálních potravinách v regionu přispívá kromě krize několik dalších faktorů. Mezi ně patří například vysoký vzestup turismu v Saúdské Arábii nebo konání velkých mezinárodních akcí, jako je EXPO 2020 a FIFA World Cup 2022.

Budou mít v prostorách místo i některé české subjekty? Já pevně doufám, že ano. Během naší poslední schůzky s ministryní, která proběhla minulý týden, jsme možnost spolupráce s českými univerzitami a firmami řešili. Budu se i nadále snažit, aby byli Češi součástí těchto zajímavých projektů.

Zpracoval:
Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zdroj: MZe ČR

Link: Dubaj spouští první fázi „Údolí potravinových technologií“ (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

13. květen 2021

Jednou z důležitých úloh Státní veterinární správy (SVS) je odbavování zásilek zvířat a živočišných produktů při vývozu do třetích zemí a také jednání se zahraničními partnery ve věci usnadňování vývozu českého veterinárního zboží. Navzdory pandemii COVID-19 a z ní vyplývajícím opatřením se podařilo v loňském roce navýšit množství z ČR vyvezených zásilek bezmála o desetinu na téměř 11 100 zásilek. Jako pozitivní trend lze rozhodně hodnotit skutečnost, že rostl především export živočišných produktů, kdy nejvíce meziročně rostoucí kategorií byla krmiva pro zájmová zvířata.

Zatímco roce 2020 bylo z ČR mimo Evropskou unii vyvezeno 11 069 zásilek veterinárního zboží, v roce 2019 to bylo 10 120. V množstevním vyjádření exportovaly české firmy v roce 2020 takřka 118 000 tun živočišných produktů, meziročně o pětinu více. Vývoz hospodářských zvířat klesl bezmála o třetinu na hranici 50 000 kusů. Naopak počet vyvezených jednodenních kuřat či dávek býčího spermatu vzrostl. Pokles byl naopak zaznamenán u násadových vajec.

Pro vývoz veterinárního zboží do třetích zemí musí být splněny veterinární podmínky, které si stanovuje konkrétní země dovozu. Na základě příslušných veterinárních podmínek pro konkrétní komoditu a konkrétní zemi dovozu je vytvořeno zvláštní veterinární osvědčení, tzv. certifikát, který před vývozem každé zásilky vydává a potvrzuje po provedené veterinární kontrole úřední veterinární lékař SVS.

V roce 2020 průměrně každý měsíc SVS vydala a potvrdila 922 veterinárních osvědčení (VO) pro vývoz zásilek veterinárního zboží do třetích zemí,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.

Pokud s tím země dovozu souhlasí, může být veterinární zboží vyvezeno na základě tzv. obchodního osvědčení, které není oficiálně dojednané mezi příslušnými úřady země dovozu a země vývozu. Řada zemí však vyžaduje, aby zásilku doprovázelo VO bilaterálně schválené na úrovni kompetentních autorit. Taková VO jsou oficiálně dojednaná mezi SVS a příslušnou autoritou země dovozu. Nesou hlavičku SVS a státní znak, jejich vzory jsou zveřejněny na internetových stránkách SVS a jsou k dispozici všem zájemcům o vývoz.

Zástupci SVS v rámci usnadňování vývozu živočišné produkce z ČR do třetích zemí vedou řadu dlouhodobých jednání se zahraničními partnery. V roce 2020 bylo SVS nově vyjednáno, aktualizováno nebo přeloženo (v případě, že daná třetí země stanovuje jednotný formulář pro dovoz z různých zemí, jako např. Ukrajina, Turecko či Velká Británie) 37 VO pro vývoz do třetích zemí, což je zhruba stejný počet jako roce 2019.

Vývoz určitých komodit veterinárního zboží je podmíněn také registrací konkrétního podniku
u příslušné autority země dovozu. Prostřednictvím SVS byl loni nově registrován například chladírenský sklad pro vývoz vepřového masa do Hongkongu, mlékárna pro vývoz sušeného odstředěného mléka do Chile, tři mlékárny pro vývoz mléka a mléčných výrobků do Jižní Koreje a mlékárna pro vývoz mléka a mléčných výrobků do Kolumbie.

„Vývozcům pomáháme především v případech, kdy jejich vlastní proexportní aktivity a spolupráce s obchodním partnerem nestačí a příslušný úřad třetí země požaduje jednání na oficiální úrovni se SVS,“ poznamenal Semerád. „Při dlouhodobých jednáních se zahraničními úřady úzce spolupracujeme s Ministerstvem zemědělství a velvyslanectvími ČR ve třetích zemích,“ dodal.

Petr Vorlíček

tiskový mluvčí SVS

12. květen 2021

Praha 11. května (ČTK) - Češi v dubnu při nákupu potravin platili proti loňsku výrazně méně peněz zejména za některé druhy zeleniny či ovoce. Třeba brokolice stála v obchodech v průměru 32 korun, před rokem byla o 16 korun dražší. Kilogram citronů je letos o 25 korun levnější. Zlevnilo ale také vepřové maso, mléko, vejce, máslo a těstoviny. Ceny mléka a vajec byly naposledy podobně nízko v létě 2016. Naopak zdražení bylo patrné hlavně u paprik. Vyplývá to ze srovnání cen, jejichž průměry dnes ČTK poskytl Český statistický úřad.

Ze zeleniny zlevnily kromě brokolice o třetinu také brambory, za které zákazníci letos platili 13 Kč/kg proti loňským více než 19 korunám. O téměř 30 procent byla levnější i cibule, jejíž cena klesla k 15 korunám za kilogram. Pětinový pokles ceny statistici evidují také u celeru a zelí.

Zdražily naopak papriky, mrkev a česnek. Kilogram paprik se v dubnu v obchodech prodával v průměru za 110 korun, zatímco loni byly za necelých 90 korun.

U ovoce bylo patrné zlevnění citronů, ale také pomerančů. Proti loňsku zlevnily o třetinu, a to z loňských dubnových 39,50 Kč/kg na letošních 25,90 Kč/kg. Banány byly proti loňsku levnější o šest korun na kilogramu, jablka o 4,60 koruny a hroznové víno o 10,70 koruny na kilogramu.

Levnější bylo také mléko, jogurty, vejce, máslo nebo sádlo. Čtvrtkilogramová kostka másla zlevnila ze 40 korun ke 32 korunám, přičemž před dvěma a půl lety byla i za více než 55 korun. Balení deseti vajec zlevnilo proti loňsku o čtyři koruny na 24,37 Kč. V posledních deseti letech nikdy nebyla cena vajec takto nízko, k podobné úrovni se přiblížila naposledy v srpnu 2016. Podobný vývoj je patrný také u ceny polotučného mléka pasterovaného, jehož cena letos v dubnu klesla na 17,18 Kč/l z loňských 19,90 Kč/l. Kolem 17 korun za litr se cena mléka v obchodech pohybovala v posledních deseti letech pouze v létě 2016.

U masa pokračovalo výrazné zlevňování vepřového a kuřecího masa, zatímco hovězí nepatrně zdražilo. Vepřová pečeně zlevnila na o 26 korun ke 114 korunám za kilogram a cena vepřové kýty klesla o 15 korun na zhruba 140 Kč/kg. Kuchaná kuřata celá zlevnila o desetinu na 56,80 Kč/kg. Za hovězí zadní letos zákazníci v řeznictví platili v průměru 223 Kč/kg, loni to bylo téměř 220 Kč/kg.

V úhrnu ceny potravin a nealkoholických nápojů v dubnu meziročně klesly o 0,1 procenta. Spotřebitelské ceny v dubnu stouply o 3,1 procenta, což bylo rychlejší tempo proti březnovým 2,3 procenta.

gcm snm

Zdroj: MZe ČR

Link: Zprávy - Infobanka ČTK (ctk.cz)

12. květen 2021

Stále více japonských pěstitelů ovoce a zeleniny používá k opylování květů svých rostlin namísto včel mouchy. Důvodem je významný úbytek včel, ať už z důvodu zvyšující se nemocnosti včel, používání chemických hnojiv a pesticidů, nebo stárnutí včelařů. A mouchy, ač jsou vnímány jako otravný hmyz, se ukázaly jako dobří opylovači.

Na konci března bylo kolem fóliových skleníků na jihu Japonska možné zahlédnout lesklé zelené mušky. Majitel skleníků pan Arimura, který již dva roky pěstuje mango tímto experimentálním způsobem, očekává, že se tyto mušky stanou „zachránci jeho farmy“. Dříve jeho rostliny opylovaly pouze včely, ale z důvodu poklesu počtu včelstev v okolí produkce ovoce v jeho sklenících klesala. Poté se dozvěděl o společnosti Japan Maggot, založené Lékařskou fakultou Okajamské univezity, a jejich chovu mušek s názvem „Bee Fly“. Mouchy snášejí vajíčka do uzavíratelných nádob a jsou chovány ve specializovaných zařízeních, dokud se nezakuklí. Farmáři pak nakupují tyto kukly, které umísťují do svých skleníků s ovocem a zeleninou. Po celou dobu je hmyz chovaný v čistém prostředí, kde jsou dodržována hygienická opatření. Tisíc mušek firma prodává v přepočtu za 440 Kč a doposud si mouchy koupilo na 500 farem, které produkují jahody, mango a další plodiny.

A jaké jsou výhody používání mušek opylovaček? Mouchy vylétávají opylovat květy při teplotním rozmezí 10 – 35 °C, zatímco včely mezi 15 – 25 °C, takže jejich výkon se v zimě při nízkých teplotách i při omezeném slunečním světle zvyšuje. Mouchy jsou lehčí, a proto neubližují květům, a navíc nepíchají pracovníky. A jaké mají nevýhody? Jejich životnost je asi dva týdny, musí se tedy doplňovat jednou za 10 dní. Nejsou ani vhodné pro opylování některých plodin jako např. melounů kvůli tvaru nebo vůni květů.

Výzkumné centrum zřízené pro rozvoj tohoto nového způsobu opylování rostlin má nyní za úkol také zbavit veřejnost vnímání mušky jako „nehygienického tvora“. Za tím účelem bylo potřeba, jak je v Japonsku zvykem, vytvořit postavu maskota, která je přirovnávána k víle, pomáhající plodinám přinést ovoce, zatímco včely odpočívají.

Zpracovala:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-Mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zdroj: MZe ČR

Link: Náhrada včel v Japonsku (Ministerstvo zemědělství, eAGRI)

12. květen 2021

Den Evropy připadá na 9. května, na výročí představení Schumanovy deklarace, která představila první ucelený plán evropské integrace. V Praze ho tradičně provází celodenní program na Střeleckém ostrově, kde Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) radí podnikatelům i občanům, jak plně využívat možnosti, které členství v Evropskéá unie nabízí. Letos se Den Evropy kvůli pandemii připomínal pouze on-line. Česko, které letos v květnu oslavilo 17. výročí členství v Evropské unii (EU), se ve druhé polovině příštího roku podruhé ujme předsednictví v Radě EU. Nejen pro MPO to znamená intenzivní přípravy.

 

„Pro každou předsednickou zemi je klíčové předem si stanovit, na jaká témata se chce během tohoto půlročního období zaměřit,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Základní východiska pro priority českého předsednictví vyplynula z meziresortní diskuse expertů a ve spolupráci se sociálními partnery. Dále se rozpracovávají a je samozřejmě také třeba, aby odrážely aktuální dění. Jako jedno z pěti prioritních témat se tak mimo jiné navrhl vnitřní trh, v rámci kterého by se měly řešit například inovace, digitalizace, budování dopravní infrastruktury, čistá mobilita aj.“

Nechybí ani bezpečnost, ať už se týká energetiky, migrace či komunikace.  A součástí prioritních témat, na kterých by se ČR měla během předsednictví v Radě EU profilovat, má být také zdraví a udržitelnost v souvislosti s přírodou, krajinou či klimatem a v neposlední řadě soudržnost spolu se solidaritou a také kreativita s důrazem na rozvoj nových technologií či podporu kulturních a kreativních odvětví. Podrobnosti jsou k dispozici na www.euroskop.cz/9341/sekce/konzultace-k-vychodiskum-pro-priority.  

Finální pracovní program českého předsednictví 2022 bude vycházet ze tří klíčových dokumentů: dokumentu k sektorovým prioritám, společného 18měsíčního programu předsednického tria Francie-Česká republika-Švédsko a také z priorit vlády, která vzejde z parlamentních voleb v říjnu 2021.

Nejrozpracovanější je v současnosti dokument k sektorovým prioritám, který shrnuje a prioritizuje agendy projednávané ve všech deseti formacích Rady EU. Ministerstvo průmyslu a obchodu má širokou agendu, a tak se podílelo na formulaci priorit spadajících do čtyř formací rady: Rady pro konkurenceschopnost (COMPET), Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku (TTE), Rady pro mezinárodní vztahy v podformaci obchod (FAC Obchod) a částečně také Rady pro životní prostředí (ENVI). „Priority všech těchto formací vycházejí z aktuálních unijních diskusí týkajících se postpandemické obnovy a zelené a digitální transformace evropského hospodářství a také posilování evropské konkurenceschopnosti a otevřené strategické autonomie EU,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

MPO zároveň v roce 2021 spustilo sérii konzultací s názvem „České priority pro Evropu 2022“, probírají se priority se zástupci ze soukromého sektoru, institucí EU i akademické a neziskové sféry. V březnu proběhl kulatý stůl k mezinárodnímu obchodu, v květnu se bude diskutovat digitální agenda a vnitřní trh a průmysl. Kulatý stůl k energetice se uskuteční v červnu 2021.

Zdroj: MPO ČR

Link: Slavil se Den Evropy, české předsednictví v Radě EU se blíží | MPO

12. květen 2021

Tisková zpráva 12. 5. 2021 – Na základě průzkumu, který Potravinářská komora České republiky realizovala na počátku minulého týdne, více jak 80 % aktivních zaměstnavatelů v potravinářských provozech odmítlo návrhy na zkrácení pracovní doby, indexaci minimální mzdy podle mzdy průměrné a povinný pátý týden dovolené. V současné ekonomické situaci není možné dále neúměrně navyšovat náklady firem, naopak je třeba více investovat finanční prostředky po tak dlouhé době uzávěry ekonomiky.

 

Téměř 30 % zaměstnavatelů uvedlo, že v případě schválení těchto návrhů dojde ke zvýšení jejich provozních nákladů o 10 až 15 %, u 45 % společností se navýšení provozních nákladů blíží 10 %. „To jsou obrovské náklady, které si v současné ekonomické situaci nemůžeme dovolit. Benefity ano, ale bez nátlaku státu,“ komentuje výsledky průzkumu prezidentka Potravinářské komory České republiky Dana Večeřová. „Zvyšování nákladů nutně povede ke zvyšování cen potravinářských výrobků,“ upozorňuje prezidentka PK ČR.

Celé znění tiskové zprávy zde.

V případě dalších dotazů jsme Vám k dispozici.

Krásný den

Mgr. Helena Kavanová

Potravinářská komora České republiky®

Počernická 272/96

108 03  Praha 10 - Malešice

mobil: +420 737 287 024

11. květen 2021
  • Většina Čechů považuje trvalou udržitelnost výroby potravin za důležitou, avšak informovanost o této problematice je velmi nízká
  • Spotřebitelé by byli ochotni si za udržitelné potraviny mírně připlatit, často je však nedokážou rozlišit od běžné produkce
  • Zájem na šíření povědomí o problematice by podle spotřebitelů měli mít zejména sami výrobci potravin a stát

Praha 11. května 2021 – Dvě třetiny českých spotřebitelů věří, že trvalá udržitelnost potravin je do budoucna nevyhnutelným trendem. V obchodech však často nedokážou potraviny vyrobené tímto způsobem odlišit, i když o ně mají zájem a byli by ochotni si za ně připlatit. Ukázal to aktuální průzkum, který zadal Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) ve spolupráci s Radou kvality České republiky, a který zrealizovala společnost Ipsos.

„Udržitelné zemědělství a udržitelná produkce potravin jsou něco, bez čeho se my jako lidstvo do budoucnosti neobejdeme. V našem průzkumu nás nezajímalo pouze, jaký mají spotřebitelé postoj k udržitelné produkci, ale také zda jsou vůbec schopni takové potraviny
v obchodech odlišit od standardních výrobků. Chtěli jsme rovněž zjistit i to, jestli jsou ochotni si za udržitelné potraviny připlatit,“
 přiblížil výchozí otázky průzkumu Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Výsledky průzkumu ukázaly, že udržitelná výroba při výběru potravin je důležitá pro 60 % spotřebitelů. Z toho pro nadpoloviční většinu je spíše důležitá a pro 9 % rozhodně důležitá. Jedná se zejména o ženy a zákazníky starší 65 let. Současně však v ČR existuje značný prostor pro edukaci veřejnosti. Trvale udržitelné produkci velice rozumí pouhá 4 % zákazníků, většina spotřebitelů se v problematice spíše nebo vůbec neorientuje. Chybí zejména informace o rozsahu trvalé udržitelnosti výroby v ČR i ve světě. Lidé si však uvědomují přínosy trvale udržitelných potravin pro životní prostředí i pro ně samotné.

„Jednoznačně vidíme prostor pro navýšení počtu spotřebitelů, kteří se zajímají o produkty, jež byly vyrobené udržitelným způsobem a zároveň jsou prodávány za rozumnou cenu. Proto také Ministerstvo průmyslu a obchodu prostřednictvím Rady kvality finančně podpořilo zpracování tohoto průzkumu,“ upozornil Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Téma udržitelnosti potravin není v době pandemie koronaviru důležité pro téměř třetinu respondentů.

Program Česká kvalita garantovaný vládou ČR slouží k dlouhodobému dodržování stability procesů a tím i kvality produktů a služeb. Cílem programu je zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality, které jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb třetí stranou, a naopak vyloučit značky bez vypovídací schopnosti, které jsou jako informace pro spotřebitele zavádějící.

„To vše má pomoci lidem, aby věděli, odkud výrobky a služby pocházejí, a zároveň jde o podporu tuzemských dodavatelů nabízejících kvalitní výrobky a služby. Kvalitu neoddělitelně spojujeme nejen s péčí o zákazníka, ale také s péčí o životní prostředí. Myslíme rovněž na celkovou udržitelnost, a to jak ekonomickou, tedy na podporu místního živnostníka, tak i na oblast, které se moderně říká cirkulární ekonomika, zahrnující recyklovatelnost nebo třeba prodej bez obalů,“ připomněl P. Vinkler.

Češi by si byli ochotní připlatit

V současnosti vědomě nakupuje udržitelné potraviny více než třetina spotřebitelů. Pokud by byli schopni snáze odlišit udržitelnou a standardní produkci, byl by tento podíl vyšší. Více než tři čtvrtiny Čechů by si byly ochotny připlatit za trvale udržitelné potraviny, nejčastěji však maximálně 5–10 %.

Nejčastějšími zdroji informací o trvalé udržitelnosti jsou obaly potravin, články v médiích a značené sekce v obchodech nebo přímo specializované prodejny. O budoucí nutnosti udržitelnosti jsou častěji přesvědčeny ženy, podle kterých jsou takovéto potraviny rovněž zdravější a chutnější. Pro muže je toto téma méně důležité. Současně poukazují na vyšší cenu těchto potravin a na nemožnost kompletního přechodu k udržitelné produkci.

„Zájem na informování veřejnosti o trvalé udržitelnosti by podle spotřebitelů měli mít především samotní výrobci potravin a stát. Až na třetím místě jsou se značným odstupem obchodníci. Zatímco nejmladší spotřebitelé častěji uváděli producenty potravin, lidé nad 65 let více očekávají aktivní zapojení státu,“ uzavřel T. Prouza.

Zdroj: SOCR ČR
 

KE STAŽENÍ

TZ_Udržitelná výroba potravin.pdf

Link: http://www.socr.cz/clanek/tz-socr-cr-cesi-maji-o-udrzitelne-potraviny-zajem-ale-malo-o-nich-vi/

11. květen 2021

Vážené dámy a pánové,

Zveme vás co nejsrdečněji na 7. ročník workshopu MEMPROPO 2021, který je zaměřen na membránové technologie uplatnitelné nejen v potravinářském průmyslu. Organizátory workshopu jsou již tradičně Česká membránová platforma , Česká technologická platforma pro potraviny a UTB ve Zlíně. Letos se workshop uskuteční na UTB ve Zlíně, v budově Centra polymerních systémů, a účastníci obdrží  sborník s plnými texty přednášek. V příloze je program workshopu MEMPROPO 2021. Vstup na workshop je bez poplatku volný. Registrace je již otevřena a odkaz na registraci je uveden i na konci programu.

 Program                                                                                                                                                                                                

Těšíme se na vaši aktivní účast.

Přihláška na workshop

Srdečně zdraví

Ing. Jan Bartoň, CSc.

CZEMP z.s.

Mánesova 1580

47002 Česká Lípa

Mobil: 00420725103963

www.czemp.cz

11. květen 2021

FDA – Americký úřad pro potraviny a léčiva před několika měsíci vydal svůj legislativní záměr pro úpravu dosledovatelnosti u vybraných surovin a potravin. Jde o jeden z posledních legislativních aktů v rámci revize amerického potravinového práva FSMA – Food Safety Modernization Act, která postupně nabíhá již od roku 2014, a veškeré komponenty by měly být v účinnosti nejpozději do roku 2024.

FDA stanoví dodatečné požadavky na dosledovatelnost u níže uvedených kategorií produktů z důvodu ochrany veřejného zdraví. Půjde nejen o rozsah, ale i hloubku požadavků na evidenci informací, které se samozřejmě týkají i surovin a potravin z dovozu. Pokud jde o komoditní rozsah, jde o následující položky – sýry (mimo tvrdých), vejce, ořechová másla, vybrané ovoce a zelenina (např. okurky, rajčata, papriky, melouny, čerstvé byliny atd.), ryby, mořské plody a předpřipravené saláty. Bližší informace o produktech lze dohledat na tomto odkazu. Z tohoto výčtu je patrné, že se většiny vývozních artiklů z ČR pravděpodobně nedotkne, je ale nutné mít tuto změnu legislativy na paměti.

Po zveřejnění návrhu legislativy FDA sbírala vstupy od odborné veřejnosti, které nyní vyhodnocuje a případně návrh mírně upraví. Následně proběhne publikace legislativy ve Federálním registru a v platnost vstoupí 60 dní po publikování. Pro vývozce, jakož i producenty a zpracovatele v USA, je ale zásadní účinnost, tedy odkdy bude dosledovatelnost vyžadována dozorovými orgány – a tím by měl být listopad roku 2022. O vývoji budeme nadále informovat. V případě dotazů je možné se obrátit na zemědělského diplomata P. Ježka.

Amerika musí některé své občany přemlouvat k očkování proti covid-19, lákadlem je i pivo

V USA už asi 150 milionů Američanů (necelá polovina všech obyvatel) obdrželo alespoň první dávku vakcíny a 100 milionů (tedy cca 30 %) je již plně očkovaných. Denně se průměrně aplikují 3 miliony dávek. To jsou pozoruhodná čísla. Nejprve šli na řadu lékaři, zdravotníci, pracovníci záchranných složek, senioři a další prioritní skupiny obyvatel. Již pár týdnů se ale mohou na vakcínu registrovat všichni obyvatelé starší 16 let a v drtivé většině států se již veřejnost masivně očkuje.

Ale ani v zemi, kde je dávek vakcín dostatek, nejde vše tak, jak by si vláda přála. Podle nedávného výzkumu pro televizi CNN bylo 26 % Američanů rozhodnutých se nenechat očkovat vůbec. Toto číslo sice od ledna pokleslo (v lednu takto odpovědělo 30 % dotázaných), ale podle modelů pro dosažení kolektivní imunity jde stále o velmi vysoký, až hraniční počet obyvatel. Není totiž vyloučeno, že tyto průzkumy mohou být v reálu podhodnocené a v určitých oblastech může být tento poměr i dost vyšší. Například ve venkovských oblastech s převážně bílým obyvatelstvem existuje větší nevole k očkování než v městských aglomeracích. Nad rámec kampaní pro podporu informovanosti o vakcinaci využívají jednotlivé státy i zajímavé pobídky. Stát Maryland například poskytuje jednorázovou finanční sumu ve výši 100 USD pro všechny zaměstnance ve veřejném sektoru, pokud se nechají naočkovat. Město Detroit v Michiganu zase nabízí předplacené karty ve výši 50 USD každému, kdo odveze rezidenta bez možnosti dopravy do očkovacího centra. New Jersey přišlo s pobídkou ve formě jednoho piva zdarma, pokud se očkovaný prokáže průkazem v jednom z participujících pivovarů a brewpubů. Podobně stát Connecticut nabízí jeden nápoj zdarma (alkoholický i nealko) v místních restauracích. Jde o zajímavě nastavené pobídky, které mají za cíl nejen zvýšit počet naočkovaných, ale i pomoci provozovnám, které byly pandemií covid-19 zasaženy nejvíce. Jak úspěšné propagační akce budou, ukáže blízká budoucnost. Pobídky, ale zejména celkové oživení HORECA sektoru v USA, netrpělivě očekávají také např. dovozci českých piv. Kvůli pandemii značně poklesl dovoz sudového piva. Pozoruhodné ale je, že během pandemie nedošlo k velkým propadům z pohledu exportu piv lahvových a třetí kvartál roku 2020 byl dokonce nadstandardně úspěšný. Stejně tak je ČR nově úspěšná při vývozu vín. V obou segmentech lze díky oživení spotřeby, zájmu českých exportérů a proexportním aktivitám zemědělského diplomata očekávat další pozitivní vývoj. Magickým datem je 4. červenec, tedy Den nezávislosti, který by už lidé mohli jako tradičně slavit bez obav ve větších skupinách venku i ve vnitřních prostorách.

 

Zpracoval: P. Ježek
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.,
Mob: +1 202 507-3859, Mob ČR: +420 601 558 079, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zdroj: MZe ČR

Link: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/proexportni-okenko/plan-zvyseni-dosledovatelnosti-u.html

11. květen 2021

Ruská vláda zařadila pohanku mezi „životně důležité“ potraviny pro vnitřní trh země a zakázala její export v období od 5. června do 31. srpna. Export pohanky bude možný pouze s cílem humanitární pomoci, zabezpečení zásob na ruských vojenských základnách nebo pro ruské organizace na Bajkonuru a Špicberkách.

Důvodem jsou rostoucí ceny, které byly  v dubnu 2021 o 25 % vyšší než ve stejném měsíci o rok dříve. V aktuální sezóně Rusko exportovalo již 220 tis. tun pohanky, což je rekordní objem, který způsobil nedostatek na domácím trhu a zvyšování cen. Hlavními exportními trhy se stala Čína, Lotyšsko, Ukrajina, Litva a Japonsko.

Produkce i spotřeba vepřového masa v Rusku roste

Průměrná spotřeba vepřového masa na osobu dosáhla v roce 2020 rekordní hodnoty – 27 kilogramů, což je nejvíce za posledních 30 let. V loňském roce se v Rusku celkově spotřebovalo 4,08 milionů tun vepřového masa (o 4 % více než v roce 2019). Průměrný Rus za rok spotřebuje asi 77 kg masa. Z toho je nejvíce drůbežího – 34 kilogramů na osobu/rok (podíl 44 %), vepřové je pak na druhém místě (podíl 36 %).

Rostoucí spotřeba vepřového je spojena s rostoucí produkcí a stagnujícími cenami. Právě skutečnost, že ceny vepřového v Rusku se za posledních pět téměř nezměnily, popularitě tohoto druhu masa nahrává. Když vezmeme v potaz rostoucí inflaci a neustálé zdražování potravin, dá se říci, že hodnota vepřového masa se fakticky snižuje. Celková produkce vepřového činila v minulém roce 5,5 mil. tun, Rusko tak mohlo část ještě exportovat.

Pokud nedojde k výrazným změnám na trhu a růstu cen, pro letošní rok analytici předpovídají další růst spotřeby vepřového, a to ve výši 3 %. Negativně může sektor ovlivnit epizootická situace spojená s africkým morem prasat, růst cen obilí a krmiv nebo výrazný nárůst exportu. Prudké změny v tomto sektoru a jeho pozitivním trendu však v Rusku zatím neočekávají.

Pro další informace ohledně agrární spolupráce kontaktujte zemědělskou diplomatku N. Hruškovou (+420 702 169 426, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).

Zdroj: MZe ČR

Link: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/proexportni-okenko/rusko-docasne-zakazalo-export-pohanky.html

11. květen 2021

Ministerstvo zemědělství Vás zve na prodejní akce Poznej svého farmáře - Farmářské trhy, které se budou konat v Národním zemědělském muzeu v Praze každý pátek od 14. 5. do 30. 6. 2021.

Trh plánujeme pro cca 20 – 25 prodejců tak, abychom dodrželi veškerá opatření, ale zároveň pro návštěvníky zajistili pestrou nabídku produktů od českých zemědělců a potravinářů.  

Informace:

  • Kdy: 14. 5., 21. 5., 28. 5., 4. 6.,  11. 6., 18. 6., 25. 6. na dvoře Národního zemědělského muzea
  • Otevírací doba pro veřejnost: 9:00 - 17:00
  • Cena za pronájem: 100kč/m² (dle velikosti stánku, do maximální výše 500 Kč)
  • S sebou: vlastní stánek. Kdo nemá k dispozici vlastní stánek, lze zajistit organizátorem (malý dřevěný prodejní stánek). Rovněž lze poskytnout stoly a židle. Vaše případné požadavky uveďte v přihlašovacím formuláři (do poznámky)
  • Přihlášení: V případě zájmu Vás prosím o vyplnění přihlašovacího formuláře na trhy dle Vašich možností a zájmu
  • Propagace: Pokud máte zájem o účast a souhlasíte s propagací, zašlete prosím na kontakty uvedené níže fotografie a případně popis sortimentu nebo souhlas s propagací a s využitím fotografií z Vašich webů a sociálních sítí.

 Přihlašovací formulář:

Závazná přihláška k účasti na Farmářských trzích v NZM

V případě dotazů se na nás neváhejte obrátit, moc se na Vás těšíme!

Za Národní zemědělské muzeum Olga Srovnalová: 774 845 854
Za Zařízení služeb MZe Jitka Jarolímková: 778 886 808

11. květen 2021

Společnost Nestlé vytvořila hrachový nápoj s neutrálním chutí pro velmi široké využití. Rostlinný nápoj  ze žlutého hrachu s nízkým obsahem tuku a cukru, vysokým obsahem vlákniny, a obohacené o vápník, je vhodné na pečení, vaření, šlehání i přímou spotřebu. Společnost Nestlé prozatím produkt uvedla na trh ve Francii, Portugalsku a Nizozemí, v případě úspěchu se však chystá expandovat na celý evropský trh.

Více informací zde.

11. květen 2021

Tisková zpráva – Ministerstvo zemědělství (MZe) chce zvýšit plochy zemědělské půdy obhospodařované ekologicky na 22 % z dosavadních přibližně 15 %. Vzrůst by měla i výměra orné půdy v ekologickém zemědělství a spotřeba biopotravin. Tyto cíle stanovil Akční plán ČR pro rozvoj ekologického zemědělství v letech 2021–2027, který dnes schválila vláda.

Do roku 2027 by měli zemědělci v České republice hospodařit ekologicky na 22 % zemědělské půdy. V současnosti je to 15 %. Biopotraviny se mají podílet na celkové spotřebě potravin a nápojů 4 %, zatímco podle údajů z roku 2019 to bylo 1,52 %. Takové jsou cíle Akčního plánu ČR pro rozvoj ekologického zemědělství v letech 2021–2027.

„Ekologické zemědělství a výroba biopotravin mají dlouhodobě vzrůstající trend. Například trh s biopotravinami v roce 2019 vzrostl o 19 procent. Lidé se také víc zajímají o to, v jaké krajině žijí a jaké jídlo jedí. Chceme proto ekologické zemědělství co nejvíce podpořit. V Akčním plánu počítáme i se zajištěním financování výzkumu a poradenství, aby měli zemědělci přístup k nejnovějším poznatkům z ekologického zemědělství,“ řekl ministr Miroslav Toman.

MZe bude nadále podporovat ekologické podniky i výrobu biopotravin, sdružování zemědělců, výrobců a obchodníků a usnadňovat farmám přístup na trh. Mezi úkoly Akčního plánu patří navrhnout značení biopotravin domácího původu včetně jejich propagace, rozšířit výuku o ekologickém zemědělství v rámci odborného vzdělávání nebo zvýšit podíl biopotravin ve veřejném stravování.

Zásadní pro další rozvoj ekologického zemědělství v ČR je zaměřit se zejména na produkci mléka, produkci na orné půdě, pěstování ovoce, zeleniny a révy vinné. Jednotlivá klíčová opatření Akčního plánu rozpracuje MZe v samostatných dokumentech, které budou obsahovat i jejich ekonomický dopad.

Akční plán navazuje na nový Evropský akční plán pro ekologickou produkci. Je v souladu s cíli Společné zemědělské politiky EU a strategiemi Evropské komise „od zemědělce ke spotřebiteli“ (Farm to Fork) a pro oblast biologické rozmanitosti podle Zelené dohody pro Evropu.

Podrobnosti o trhu s biopotravinami v ČR najdete zde: http://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/aktuality/trh-s-biopotravinami-v-roce-2019-vzrostl.html

V ČR funguje více než 4 600 ekofarem hospodařících na 541 tisících hektarech. Ekologičtí zemědělci se starají o 15 % zemědělské půdy, což ČR řadí mezi patnáct zemí světa s nejvyšším podílem ekologicky ošetřovaných ploch v porovnání s celkovou výměrou zemědělské půdy. V EU je ČR na šestém místě. Produkce ekofarem v roce 2019 byla odhadnuta na 7,2 miliardy korun, což představuje 5,1% podíl na zemědělské produkci ČR.

Vojtěch Bílý

tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství

10. květen 2021

Každý obyvatel Evropské unie se nyní může zapojit do celoevropské debaty o budoucím směřování EU a její politiky. Tato debata proběhne v rámci tzv. Konference o budoucnosti Evropy, která byla dnes zahájena ve Štrasburku a potrvá až do jara příštího roku. Pro účely konference byla vytvořena vícejazyčná digitální platforma, kam mohou lidé psát podněty k zásadním tématům, mezi něž patří i životní prostředí a změna klimatu, a sdílet své představy o fungování Unie. Z digitální výměny názorů i navazující série veřejných diskusí budou evropské instituce čerpat podněty při rozhodování o budoucích prioritách EU.

Mnohojazyčná digitální platforma futureu.europa.eu připomíná svými funkcemi sociální síť, je plně interaktivní a lidé na ní mohou diskutovat o svých návrzích s ostatními občany ze všech členských států ve 24 úředních jazycích EU.Platforma je zaměřena na 9 klíčových témat: Změna klimatu a životní prostředí, Zdraví, Silnější ekonomika, sociální spravedlnost a pracovní místa, EU ve světě, Hodnoty a práva, právní stát, bezpečnost, Digitální transformace, Evropská demokracie, Migrace a Vzdělávání, mládež, kultura a sport. Tato témata navíc doplňuje „otevřená schránka“ pro nápady, které se nemusí týkat jen jedné oblasti, a další témata, neboť občané mohou přijít s jakoukoli problematikou, kterou považují za důležitou.

Kromě toho mají lidé možnost dozvědět se o některé z budoucích veřejných akcí, prezentovat akci svoji či sledovat diskuse o vybraných tématech. Všechny akce související s konferencí, které se zaregistrují na platformě, budou zobrazeny na interaktivní mapě , kde si je mohou občané prohlížet a vybrat si tu, která je zajímá. Organizátorům akcí je na platformě k dispozici příručka, která jim pomůže organizovat a propagovat své iniciativy. Všichni účastníci a akce musí dodržovat Chartu Konference o budoucnosti Evropy, která stanoví normy slušné celoevropské diskuse.

Platforma rovněž poskytuje informace o struktuře a činnosti konference. Je otevřena všem občanům EU, jakož i orgánům a institucím EU, vnitrostátním parlamentům, ústředním a místním orgánům a občanské společnosti a plně respektuje soukromí uživatelů a pravidla EU pro ochranu údajů.

Pojďte debatovat nad tématy, která se týkají i budoucnosti České republiky:

  • účinné využívání zdrojů pro oběhové hospodářství
  • obnova biologické rozmanitosti a snížení znečištění zajištění spravedlivé a inkluzivní transformace - postupný odklon od fosilních paliv
  • #TheFutureIsYours: Přemýšlíte o udržitelné budoucnosti? Přidejte se do celoevropské debaty nad tématy životního prostředí

Tiskové oddělení MŽP
tel.: 267 122 818 nebo 267 122 534
e-mail:Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zdroj: MŽP ČR

Link: https://www.mzp.cz/cz/news_20210510_Pridejte-se-k-celoevropske-debate-nad-tematy-zivotniho-prostredi

10. květen 2021

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila při kontrole internetového prodeje na trhu nevyhovující doplněk stravy Univitalis Vápník Hořčík Zinek+ v plastové dóze s obsahem 100 tobolek, označení data minimální trvanlivosti do 30-09-2022, výrobce: Unistry s.r.o.

Výrobce mj. uvedl na obalu potraviny: Složení: 392 mg vápník, 152 mg hořčík.

Laboratorní rozbor v doplňku stravy potvrdil přítomnost hořčíku v hodnotě 37,2 miligramů (mg) na tobolku a přítomnost vápníku v hodnotě 158 mg na tobolku.

Výrobce tak doplněk stravy označil zavádějícím údajem ohledně skutečného složení a porušil nařízení (ES) 1169/2011.

Inspektoři výrobci nařídili, aby před uvedením další šarže na trh provedl na své náklady rozbor složení a zajistil tak, že nebude docházet ke klamání spotřebitele.

Inspektoři vzorek odebrali na portálu “www.univitalis.cz“.

S kontrolovanou osobou zahájí SZPI správní řízení o uložení pokuty.


Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633  
 
10. květen 2021

Rusko vyvinulo první vakcínu proti koronaviru určenou pro hospodářská i domácí zvířata, výroba již byla zahájena, aktuálně bylo vyrobeno již více než 17.000 dávek. Vakcína byla testována na norcích, liškách, psech a kočkách, všechna zvířata si po naočkování vytvořila protilátky proti onemocnění COVID-19. První vakcíny budou určeny pro Rusko, poté budou poskytnuty i mezinárodně. Z EU vyjádřily zájem o vakcíny již čtyři země – Rakousko, Řecko, Německo a Polsko.

Více informací zde.

10. květen 2021

Maso vypěstované v laboratořích by se mohlo objevit na evropském trhu již do tří let, shodli se na tom zástupci Peace of Meat, biologicko-technologické firmy laboratorně pěstující zvířecí tuk, a BioTech Foods, společnosti zaměřené na pěstování masa v laboratořích. Laboratorně vypěstované maso a tuk jako nové potraviny musí ještě projít procesem schvalování v Evropském úřadě pro bezpečnost potravin (EFSA), který potrvá minimálně 18 měsíců. Peace of Meat podá první žádost o schválení již ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

Více informací zde.

10. květen 2021

Praha 9. května (ČTK) - Spotřeba biopotravin v ČR by měla do roku 2027 stoupnout na čtyři procenta celkové spotřeby potravin a nápojů. Plánuje to ministerstvo zemědělství v akčním plánu rozvoje ekologického zemědělství, který v pondělí projedná vláda. Podle posledního plánu se mělo tří procent dosáhnout již v roce 2016, což se však nepodařilo. Následně se mělo uvedené hodnoty podle plánu dosáhnout do roku 2020. Podle posledních údajů však činila spotřeba biopotravin předloni pouze 1,52 procenta celkové spotřeby potravin a nápojů.

Podle výkonné manažerky PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců Kateřiny Urbánkové je plán jako celek kvalitní, bohužel cíle spotřeby biopotravin jsou málo ambiciózní. Svaz podle ní navrhoval do plánu šestiprocentní spotřebu biopotravin v roce 2027, ministerstvo ale podle ní nevzalo tuto připomínku v potaz. V posledních třech letech rostla spotřeba biopotravin o několik desítek procent ročně, pokud bude tento trend pokračovat, bylo by správných právě šest procent v roce 2027, uvedla.

Ministerstvo také chce, aby zemědělské plochy v ekologickém režimu do roku 2027 činily 22 procent celkové výměry. Tento cíl je podle Urbánkové správný, navíc odpovídá evropským strategiím, podle kterých má být do roku 2030 v ekologickém režimu 25 procent ploch. Podle posledních dat jich bylo v ČR 15 procent. Navíc by na nich mělo být méně trvalých travních porostů, kterých je v současnosti přes 82 procent. V cílovém roce by mělo být 30 procent ekologických ploch zaplněno ornou půdou, v současnosti jde o 16,7 procenta.

ČR podle materiálu přitom už v současnosti patří mezi 20 zemí světa s největší výměrou půdy v ekologickém zemědělství, v Evropě pak drží sedmé místo. Problémem je ale množství produkovaných potravin z ní. "Celková produkce ekofarem za rok 2019 byla odhadnuta na 7,163 miliardy korun, což představuje zhruba 5,1procentní podíl na celkové zemědělské produkci ČR. Hodnota produkce je tedy třikrát nižší ve srovnání s 15procentním podílem ekologického zemědělství na zemědělské půdě v ČR," uvádí materiál.

Ekologické zemědělství má však podle materiálu velký potenciál růstu. Hlavní je podle ministerstva zlepšit odbyt biopotravin a usnadnit ekofarmám přístup na trh, dále pak budovat domácí trh a zvyšovat osvětu spotřebitelů. "Podle šetření Ústavu zemědělské ekonomiky a informací většina ekofarem částečně nebo zcela prodává svoji produkci do konvence. Pouze desetina farem prodá veškerou svoji produkci jako bio. To, kromě jiného zvyšuje i závislost ekofarem na dotacích," upozorňuje materiál. Do budoucna se počítá se zvyšováním spotřeby ve školách i ve veřejném stravování.

drh mha

10. květen 2021

Praha 9. května (ČTK) - Zemědělské a potravinářské podniky si ve druhé výzvě programu Agricovid Potravinářství řekly o více než 150 milionů Kč. O podporu zažádalo 46 zemědělců a 222 potravinářských firem. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý. Dohromady s prvním kolem tak výše žádostí dosahuje více než 220 milionů Kč, ministerstvo si vyjednalo třímiliardový výdajový rámec. Prezident Agrární komory ČR Jan Doležal řekl ČTK, že by komora ocenila, kdyby se tyto peníze podařily udržet uvnitř resortu.

"Ve srovnání s první výzvou programu Agricovid byl o využití tohoto programu v rámci naší členské základny vyšší zájem, a to z důvodu vyššího povědomí o existenci této podpory a z důvodu změny tzv. rozhodného období, které korespondovalo s uzavřením sektoru Horeca na přelomu roku 2020 a 2021. Podle našich informací, vzhledem k nastavení programu, využili první i druhou výzvu především menší pěstitelé a výrobci potravin, a to hlavně ti, kteří významnější část své produkce dodávají do sektoru gastro," uvedl prezident komory.

Ministerstva také uvádí, že šlo hlavně o malé podniky. "Z hlediska oborů jde nejčastěji o drobné pekaře, vinaře a malé pivovary. Dále žádosti zahrnují jak rostlinné, tak živočišné komodity. Mírně převažují žádosti týkající se rostlinných komodit, a to v poměru přibližně 60:40 . Portfolio žadatelů je široké, zahrnuje jak drobné pěstitele, tak větší podniky dodávající chovaná zvířata na jatka," doplnil mluvčí resortu.

Podle prezidenta komory je problém, že na pomoc pro potravináře mnoho firem nedosáhlo, hlavně kvůli tomu, že program byl primárně určený dodavatelům do uzavřených gastronomických provozů. "Z tohoto důvodu bychom ocenili, kdyby se podařilo nevyčerpané prostředky udržet v rozpočtu resortu Ministerstva zemědělství ČR a alokovat je do stálých programů otevřených širšímu spektru potenciálních žadatelů, jako je podpora pojištění či provozní úvěry Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, případně národní dotace či investiční podpory," uzavřel Doležal.

Podmínky získání peněz byly ve druhé výzvě prakticky stejné jako v první, měnilo se rozhodné období a maximální výše dotace. Ta v první výzvě mohla být maximálně 800.000 eur (asi 21,6 milionu korun) pro potravináře a 100 tisíc eur (asi 2,7 milionu korun) pro zemědělce. Nyní budou podmínky maximálně 1,8 milionu eur (zhruba 46,7 milionu Kč) pro potravináře a 225.000 eur (5,8 milionu Kč) pro zemědělce. Rozdíl podle dřívějšího vyjádření Bílého nestanovilo ministerstvo, o zvýšení rozhodla Evropská komise.

Zásady prvního kola dotačního programu schválila vláda loni v říjnu, ministr Miroslav Toman (ČSSD) původně chtěl po kabinetu premiéra Andreje Babiše (ANO), aby do programu šlo šest miliard. Podle tehdy projednaného materiálu dosahuje ztráta zemědělských a potravinářských producentů právě až šesti miliard korun měsíčně.

drh mal