Bílý dům tento týden oznámil, že Bidenova administrativa plánuje vydat nová pravidla pro označování masa „Product of USA / Výrobek USA". Jde o součást nové iniciativy, která má zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž a lepší fungování dodavatelského řetězce pro americké chovatele hospodářských zvířat, zejména pro ty menší.

Novým pravidlům bude předcházet hloubková revize stávajícího stavu, který je dle federálního ministerstva zemědělství nevyhovující. Podle současných pravidel označování totiž může být maso označeno jako „Výrobek USA“, pokud je v USA i jen zpracováno. Tedy včetně případů, kdy jsou zvířata do Spojených států dovezena živá a zde poražena. Ministerstvo tak zastává názor, že spotřebitel není plně informován o původu masa.

Avizovaná nová pravidla ale pravděpodobně opět vyvolají třenice v rámci Světové obchodní organizace. Ta již několikrát v minulosti rozhodla proti americké legislativně ohledně označování země původu masa. Naposledy na základě stížnosti Kanady ve sporu č. DS384, který nebyl dosud pro obě strany uspokojivě vyřešen.

Českých výrobců a exportérů se tato problematika označování masa vzhledem ke skladbě našeho vývozu pravděpodobně bezprostředně nedotýká. Nicméně je důležité tyto snahy o zvýhodnění domácí produkce před tou z dovozu bedlivě sledovat a v případě porušování mezinárodních pravidel okamžitě zasáhnout.

Kontejner-geddon a kalifornské zemědělství

V nedávných 6 měsících loňského roku došlo k poklesu hodnoty zemědělského vývozu z Kalifornie o cca 2,1 mld. USD, tedy zhruba o 17 %. To je horší bilance, než kterou způsobila tolik medializovaná „obchodní válka“ mezi USA a Čínou v letech 2018/19. Tehdy vzájemně uvalená cla způsobila ztrátu kalifornskému agrárnímu vývozu v hodnotě do 1 mld. USD.

S tímto zajímavých výstupem přišli výzkumníci z Kalifornské univerzity v nedávné zprávě (ke stažení zde).

Problematiku narušení obchodního řetězce jsem v poslední době v těchto zprávách již detailněji popisoval. V předmětné zprávě je ale vidět tíživý dopad na americký stát s největší agrární produkcí – Kalifornii. Zásadní problémy jsou připisovány nefunkčním kalifornským přístavům, přes které zemědělské produkty míří do světa. Podle dostupných informací jsou přístavy Los Angeles, Long Beach a Oakland na 337., 341. a 334. místě z 351 přístavů v žebříčku Světové banky, sledujícím výkonnost kontejnerových přístavů. Bidenova administrativa v rámci svého programu "Build Back Better" zařadila investice do přístavů mezi své priority. V listopadu 2021 byly oznámeny plány na zvýšení investic do námořní infrastruktury USA poté, co Kongres schválil infrastrukturní balíček v hodnotě 1 bilionu USD, v němž je pro přístavy vyčleněno 17 mld. USD. Náprava současného stavu bude ale trvat v řádech měsíců nebo spíše let.

Zdroj: MZe ČR

Petr Ježek, Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., Mob: +1 202 507-3859, Mob.: ČR: +420 601 558 079, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.