Zelené klidně hodně, na červenou pozor! Nové barevné značení založené na evropské metodice Nutri-Score má zákazníkům na první pohled jasně říct, které potraviny jsou výživově hodnotné, a které naopak jíst jen v omezeném množství.

Výrobky se semaforem se postupně začínají objevovat i v našich obchodech. Ne pro všechny je ovšem značení výhodné. Jaké kritice loga na etiketách čelí a které firmy a řetězce zavádí v Česku označení jako první?

Co je potravinový semafor neboli Nutri-Score?

Jedná se o zjednodušený evropský systém označování potravin pomocí barevné škály a písmen od A do E, které mají zákazníkům podat srozumitelnou a rychlou informaci o tom, nakolik je daný výrobek výživově hodnotný.

Skóre se vypočítává na základě vědeckého algoritmu, který zohledňuje jak pozitivní nutriční prvky (vláknina, bílkoviny, podíl ovoce, ořechů apod.), tak ty negativní (nasycené tuky, jednoduché cukry, sůl), které by měly být v denní stravě zastoupené méně.

Jíst můžete „zelené“ i „červené“, záleží ale na množství

Semafor není černobílý a neplatí, že co je označené zeleně, je zdravé a co oranžově a červeně, nezdravé. Logo by mělo spotřebitelům napovídat, které potraviny zařazovat z hlediska zdravé a vyvážené stravy do jídelníčku častěji, a které v omezeném množství.

Výrobky se zvýrazněnou tmavě zelenou (A) a světle zelenou (B) barvou mají hodnotné složení, a je proto možné jich denně sníst větší množství a konzumovat je častěji.

Výrobky označené oranžovou (D) a červenou (E) barvou by měli lidé jíst v omezeném množství a dopřávat si je příležitostně, protože obsahují více látek, které nejsou při nadměrné konzumaci zdraví prospěšné.

Hodnocení je potřeba rozumně interpretovat

Příkladem může být takový losos. Tato mořská ryba má velmi příznivý vliv na naše zdraví a obsahuje řadu cenný látek, omega 3 mastných kyselin a dalších. V rámci Nutri-Score je nicméně značena oranžovým písmenem D. Znamená to tedy, že bychom ji kvůli vyššímu obsahu tuků měli jíst jen několikrát do týdne v běžné porci. Rozhodně to ale neznamená, že by losos nebyl zdravý.

Podle odborníků i firem by navíc značení mělo klást větší tlak na konkurenci a donutit výrobce snižovat podíl soli, cukru a mastných kyselin, protože zákazník rozdíly ihned na obalech uvidí.

Kritikům se nelíbí množství, ke kterému se známka vztahuje

Hodnocení se vždy počítá na 100 g výrobku, což je mimo jiné předmětem častých kritik. Mnozí tento způsob vnímají jako nepřesný a výsledná známka by se podle nich měla vztahovat spíše k porci.

Jak například přiblížila Hana Langrová, ředitelka Platformy pro reformulace Potravinářské komory ČR, pizza může vyjít zeleně, pokud ji počítáme na sto gramů, nikdo si ale nedá k obědu tak málo.

I přesto začíná mít metodika v Evropě čím dál silnější slovo a stále více zemí i výrobců se kloní k jejímu využívání, jakožto k systému, který by byl pro zákazníky jednotný a srozumitelný. Nutri-Score vstoupilo do popředí zájmu v roce 2017, když ho jako první země podpořila Francie, v dalších letech následovaná Německem, Španělskem, Belgií, Nizozemskem nebo Lucemburskem. K zavedení se pozitivně staví i evropská kancelář Světové zdravotnické organizace.

České firmy i řetězce vyčkávají se zavedením na evropskou legislativu

Zatímco v zahraničí je využívání loga Nutri-Score již poměrně běžné a ze strany mnohých mezinárodních obchodních řetězců stoupá tlak na zavádění semaforu i u nás, v Česku většina firem a řetězců čeká na příští rok, kdy bude Česká republika předsedat Evropské unii a mělo by dojít ke sjednocení evropské legislativy.

To například potvrdil Lidl. Jak pro Kupi.cz vysvětlil Tomáš Mayer, tiskový mluvčí Lidlu: „Uvádění označení Nutriscore na obalech našich výrobků zvažujeme, aktuálně ale toto značení nemá oporu v české legislativě. V zájmu spotřebitele se Lidl obecně zasazuje o transparentní a srozumitelné označování produktů. Takové označování by mělo být navrženo co nejjednotněji v celém odvětví a na mezinárodní úrovni, protože je to nezbytné pro dobrou orientaci zákazníka v místě prodeje. To ale vyžaduje jasné rámcové podmínky dané legislativou.“

Označení plánuje i Kaufland, který již konkrétně uvažuje o jeho umisťování na výrobky svých privátních značek K-Bio a K-take it veggie. Situaci přiblížila tisková mluvčí Kauflandu, Renata Maierl: „Rychlost této implementace je však závislá na finální metodice, která je aktuálně předmětem diskuse na úrovni EU. V tuto chvíli byl stanoven termín březen 2022, kdy by měla být metodika označení Nutri score detailněji rozpracovaná.“

Danone a Nestlé už semaforové značení v ČR odstartovalo

Pozitivně se k celému konceptu staví i český výrobce müsli Emco, firma Dr. Oetker nebo řetězec Albert, který již metodiku implementoval v zahraničí.

Ne všechny firmy ovšem čekají na příští rok. Například již letos o prázdninách se v českých regálech objevily první produkty se semaforem od společnosti Danone, která plánuje do konce roku označit třetinu svých výrobků a co nejdříve i zbytek sortimentu. Logo Nutri-Score najdou zákazníci také na vlastní produktové řadě koncernu Nestlé s názvem Garden Gourmet i na jeho kečupech nebo omáčkách.

 

Zdroj: www.kupi.cz

Link: https://www.socr.cz/zpravodajstvi/na-potravinach-se-zacina-objevovat-semafor-logo-ma-zakaznikum-ulehcit-vyber-zdravejsich-produktu