Potravinářská komora České republiky


Průzkum: ČR byla loni 16. největším producentem piva na světě
Pivovary mohou začít žádat o registraci označení České pivo

Autor: ČTK

Datum: 25. 07. 2008

Praha 24. července (ČTK) - Česká republika byla v loňském roce 16. největším producentem piva na světě. První tři místa v pořadí největších výrobců zlatavého moku připadla Číně, Spojeným státům a Rusku. Celková světová produkce piva loni vzrostla na 1,756 miliardy hektolitrů z 1,704 miliardy hektolitrů v roce 2006. Vyplývá to z předběžných údajů společnosti Hopsteiner, které ve své zprávě zaměřené na pivo a chmel zveřejnilo ministerstvo zemědělství.

Tuzemské pivovary loni vyrobily nejvíce piva ve své historii. Jejich celkový výstav činil 19,897 milionu hektolitrů piva a ve srovnání s rokem 2006 byl o 0,6 procenta vyšší. Česko se tak na loňské světové produkci piva podílelo 1,1 procenta a ve statistikách evropské výroby piva mělo podíl 3,4 procenta.

Největším producentem piva byla loni Čína, která s 370 miliony hektolitrů měla na světové produkci podíl 21,1 procenta. Následovaly Spojené státy (232,8 milionu hektolitrů, podíl 13,3 procenta), Rusko (109,8 milionu hektolitrů, 6,3 procenta) a Německo (106 milionu hektolitrů, šest procent).

ČR byla loni devátým největším vývozcem piva na světě. Tuzemské pivovary loni vyvezly rekordních 3,6 milionu hektolitrů piva. "V roce 2007 export tvořil 18,5 procenta celkové produkce našich pivovarů, zatímco například v roce 2001 to bylo pouhých 10,4 procenta," stojí ve zprávě MZe.

Podle odborných prognóz by se do roku 2012 měla ČR na žebříčku největších exportérů piva posunout na sedmé místo. Jedničkou mezi vývozci českého piva je Plzeňský Prazdroj, za ním následují Staropramen a Budvar. Nejvyšší podíl vývozu jde do Německa, na Slovensko a do Velké Británie. Z jednotlivých druhů piva tvoří 75 procent českého vývozu ležáky, 22 procent připadá na výčepní piva.

V Česku je 48 průmyslových pivovarů. Sedm největších z nich uvaří 84 procent českého piva. Jedničkou na trhu je Plzeňský Prazdroj, který zaujímá téměř padesátiprocentní podíl. Za celý loňský rok prodal přes deset milionů hektolitrů piva, exportuje do více než 55 zemí. Mezi jeho značky patří Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel nebo Radegast.

Spotřeba piva činila loni v České republice zhruba 160 litrů na osobu a rok. Podle odhadů se na ní z 15 až 20 procent podíleli zahraniční turisté.

Loňská produkce piva ve vybraných zemích (podle předběžných údajů):

Stát Produkce piva v roce 2007 (mil. hl)
1. Čína 370,0
2. USA 232,8
3. Rusko 109,8
4. Německo 106,0
5. Brazílie 97,0
6. Mexiko 80,0
7. Japonsko 58,0
8. Velká Británie 54,2
9. Španělsko 35,0
10.Polsko 33,5
11.Ukrajina 30,0
12.JAR 28,0
13.Nizozemsko 26,3
14.Venezuela 25,0
15.Kanada 23,8
16.ČR 20,0
17.Belgie 18,3
18.Austrálie 17,4
19.Francie 16,5
20.Kolumbie 16,0
21.Maďarsko 7,0
22.Slovensko 4,0
SVĚT CELKEM 1756,0

Zdroj: Hopsteiner, MZe

Celkový roční výstav tuzemských pivovarů a vývoz piva v tisících hektolitrů:

Rok Výstav Vývoz
2004 18.753 2638
2005 19.069 3099
2006 19.787 3536
2007 19.897 3592

Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven

Pivovary mohou začít žádat o registraci označení České pivo

Plzeň 24. července (ČTK) - České pivovary, které mají zájem označovat své výrobky názvem České pivo, se mohou odedneška registrovat u Českého svazu pivovarů a sladoven. Svaz uspěl se žádostí o zápis chráněného zeměpisného označení u Evropské komise, řekl dnes ČTK výkonný ředitel svazu Jan Veselý. Ne všechny domácí pivovary ale název České pivo vítají. Například největší pivovar Plzeňský Prazdroj se podle europoslance Jana Březiny (KDU-ČSL) ke značce staví zdrženlivě, několik moravských pivovarů zase žádá o značku Moravské pivo.

Registrace ochranné známky u EK nově stanoví podmínky pro označení, které už nyní používají některé pivovary na etiketách. Nic jim v tom doposud nebránilo, šlo o prosté označení, pro jehož používání nebyly stanoveny podmínky.

"Označení už zhruba tři čtvrtě roku používá 20 českých piv, pivovary skupiny PMS už několik let. Správný výraz České pivo asi polovina, druhá uvádí například slovní spojení tradiční české pivo, což je něco jiného," dodal.

Podle Veselého nevydá Evropská komise o získání označení žádný písemný verdikt, zástupci české mise budou svaz informovat pouze o tom, pokud by ještě nějaká připomínka došla.

"Od příštího týdne může pivovary, které budou na etiketách České pivo uvádět, kontrolovat Státní zemědělská a potravinářská inspekce," řekl Veselý. Může například nahlížet do varných listů, kde jsou uvedeny všechny suroviny, technologické postupy a parametry piva. České pivo je nyní podobné označení jako Cognac (koňak) nebo Champagne (šampaňské).

Základními požadavky pro užívání chráněného označení jsou nyní místo výroby ve vymezené zeměpisné oblasti, místo původu a složení základních surovin, použitá technologie typická pro výrobu českého piva a kvalitativní ukazatele hotového piva, jako jsou extrakt v původní mladině, obsah alkoholu, barva, hořkost, pH, míra prokvašení.

Březina však upozorňuje, že tažení za uznání ochrany pro zeměpisné označení České pivo nebylo rovnocenným dílem všech českých pivovarů. Mezi těmi, kdo dával najevo jistou zdrženlivost a odstup, byl podle něj i Plzeňský Prazdroj. "Není pochyb, že aktivnější zapojení a vystupování Prazdroje by dodalo značce České pivo ještě větší lesk a zvýšilo její marketingový potenciál na zahraničních trzích," dodal.

Plzeňský Prazdroj dnes oznámil, že chce využít chráněné zeměpisné označení České pivo zatím jen pro svůj Gambrinus, nejprodávanější české pivo. "Díky své vyrovnané chuti je považováno za prototyp českého výčepního piva. S Gambrinusem jsme se rozhodli počkat až do konce procesu registrace. Nyní se k oficiálnímu označení přihlásíme," řekl ČTK vrchní sládek Prazdroje Jan Hlaváček.

"Gambrinus je vyráběn striktně ze tří základních pivovarských surovin - sladu, chmele a vody - bez použití náhražek a chemických preparátů, a jistě tak splní požadavky pro označení České pivo," řekl ředitel Výzkumného ústavu pivovarsko-sladařského Karel Kosař. Právě tento ústav se podílel na stanovení podmínek pro registraci.

Březina také upozorňuje na skutečnost, že některé české žádosti, týkající se piv, se potýkají s problémy. Žádosti na ochranu označení moravských piv Černá hora, Brněnské pivo, Znojemské pivo a Březnický ležák se podle něj zasekly a zatím marně čekají na zveřejnění v Úředním věstníku EU, přestože všechny stanovené podmínky byly již dávno splněny.

Podle dostupných informací Evropská komise registruje pouze "Bavorské pivo". Chráněné označení ale získala řada jednotlivých značek z různých zemí. Na seznamu piv z Česka, která mají chráněné označení Evropské unie, je v současnosti Chodské pivo, registraci Budějovického piva, Budějovického měšťanského varu a Českobudějovického piva si Česko vyjednalo v přístupové smlouvě k EU.


Potravinářská komora ČR využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Copyright (2006) The Associated Press (AP) – všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.


Soutěž



RENOMIA - služby v oblasti pojištění potravinářských firem
spolupracujeme s



Potravinářská komora ČR ®
Počernická 96/272
108 03 Praha 10-Malešice
tel./fax: +420 296 411 187 (sekretariát)
tel.: +420 296 411 184-96
e-mail: foodnet@foodnet.cz
IČ: 63110652
DIČ: CZ63110652
ID datové schránky: snrmxu3