Potravinářská komora České republiky


Biolíh zvedne ceny potravin

Autor: Mladá fronta DNES, Jan Sůra, Tomáše Lysoňka

Datum: 12. 06. 2007

Zemědělské plodiny jako pšenice či kukuřice podražují – vyrábí se z nich příměs do benzinu.

Snaha snížit závislost na ropě povede zřejmě už letos v celé Evropě ke zdražení potravin.

Kvůli zavedení biopaliv odhadují zemědělci i výrobci potravin zdražení o pět až deset procent. Ještě razantněji by ceny měly růst v dalších letech.

Po tradičních zemědělských plodinách, které se dosud používaly hlavně k jídlu, má totiž hlad i průmysl. Začíná z nich čím dál častěji vyrábět například bioetanol, který se pak přidává do motorových paliv. To zvyšuje poptávku po obilninách a olejninách a tím i jejich cenu.

Povinnost přidávat rostlinné složky do motorových paliv budou mít v Česku rafinerie v případě nafty od září a od ledna i pro benzin.

„Cena půjde nahoru jistě, je jen otázka, o kolik to bude,“ říká zemědělský analytik Petr Havel. Šéf agrární komory Jan Veleba čeká, že například cena pšenice stoupne letos zhruba o dvacet procent. „Do hry letos poprvé vstupuje poptávka po surovinách na výrobu přísad do paliv,“ tvrdí.

Zdražení obilnin a dalších zemědělských plodin bude mít dopady na ceny u dalších výrobků. Například vyšší cena obilí povede ke zdražení krmných směsí a tím i k dražšímu vepřovému. „Ze zdražení vstupů máme velkou obavu, i když letos ještě takové navýšení zřejmě nebude,“ říká prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík.

USA: čtvrtina kukuřice se přidává do benzinu

V řadě zemí, kde už takové přidávání paliv funguje, způsobilo jeho zavedení prudký růst cen. Například cena kukuřice na světových trzích stoupla za rok o 62 procent.

„Je to ovlivněno vysokou poptávkou po biopalivech, v USA je její výrobě obětována zhruba čtvrtina produkce kukuřice,“ uvedl Štefan Pírko ze společnosti Colosseum. Podle něj je jen otázka času, kdy ke zdražení dojde i u nás.

Do letošních cen navíc promluví nejen situace mimo Evropskou unii. Například Čína má čím dál větší problém nasytit své obyvatelstvo z vlastních zásob a už teď dováží pšenici z Evropy. Proto se chystá zastavit výrobu biopaliva etanolu z kukuřice a dalších potravinářských plodin.

Čínské úřady tak výrobcům etanolu radí, aby se vzhledem k obavám o dostatek potravin přesunuli ke zpracovávání celulózy a jiných plodin, jež se tolik nevyužívají v potravinářství. Evropský trh navíc letos nemůže počítat s dovozem obilí z Ukrajiny, kde vláda vyhlásila zákaz exportu kvůli suchu.

EU chce, aby v budoucnu bylo v benzinu či naftě až dvacet procent rostlinného původu. Řadě potravinářů se to však nelíbí. „Nerozumím tomu, proč se třeba z potravinářské pšenice dělá příměs do benzinu. Obdělávání pole také spotřebuje naftu, takže je pak otázka, jaká je to ve skutečnosti úspora ropy,“ míní Marko Pařík, šéf největších středoevropských pekáren United Bakeries.

Čeští výrobci se už připravují na zavedení povinnosti přidávat biologickou příměs do nafty a benzinu.

Bioetanol už vyrábí například Cukrovar TTD Dobrovice a další zařízení rostou. „Zatím ho jen vyvážíme, ale začínáme jednat i s českými zákazníky,“ uvedl šéf cukrovaru Oldřich Reinbergr. Firma ho vyrábí z cukrové řepy, platí za ni méně, než za kolik ji odebírá pro výrobu cukru. „Ale ceny pro potravinářské využití se budou určitě sbližovat,“ míní Reinbergr.

Zkušební výrobu má za sebou také firma Ethanol Energy, která vznikla z cukrovaru ve Vrdech na Kutnohorsku. „Budeme zpracovávat pšenici a ječmen. Rafinerie o biolihu zatím nechtěly moc slyšet, ale teď se situace mění,“ uvedl výrobní ředitel Pavel Havlíček.

Česko se v Unii zavázalo, že do roku 2020 bude v benzinu a naftě až deset procent biopaliv.

Řepka se zemědělcům vyplácí

Zemědělci vidí v pěstování plodin na technické využití dobrý byznys. Nejlépe to dokládají statistiky ministerstva zemědělství o tom, kolik ploch které plodiny obsadily během posledních patnácti let.

Dlouhodobě ubývá tradiční pšenice nebo ječmene, naopak prudce přibývá míst, kde se pěstuje řepka nebo kukuřice.

Řepkou oseli letos zemědělci o čtrnáct procent větší plochu než loni. „Je to teď nejspolehlivější plodina, která by měla mít zajištěný odbyt,“ říká Veleba. Podle něj podíl rostlin pěstovaných vysloveně na technické využití může během pěti let stoupnout nejméně o deset procent. Z řepkového oleje se vyrábí hlavně přísada do nafty.

Přechod na technické plodiny má však i nevýhody. Biopaliva jsou při současné ceně ropy mírně dražší než benzin či nafta, a jejich přimíchávání tak může zvýšit cenu pohonných hmot.

Před zdražením kvůli biopalivům varovala i ropná organizace OPEC. Ta se obává, že by kvůli tomu klesla těžba ropy. Generální tajemník OPEC Abdalláh Badrí se k alternativním zdrojům pro paliva vyjadřuje skepticky. „Nebudete mít víc ropy a nebudete mít ani dost etanolu. Navíc bude všechno jen dražší a ceny ropy prolétnou stropem,“ řekl Badrí.

* Kolik se pěstuje

      1990    1997    2005

 pšenice
   823 063 834 137 820 440

 ječmen
    552 490 653 451 521 527

 řepka
    105 102 229 767 267 160

 kukuřice na zrno
     44 941  34 985  79 981

 brambory
    109 664  72 839  26 072

Pozn.: osevní plochy v hektarech

Zdroj:ČSÚ

* Co zdraží biopaliva?

Vysoká poptávka po některých plodinách, které se dají využít i energeticky a na výrobu přísad do motorových paliv, povede ke zvýšení jejich ceny. Už dnes rostou zejména ceny kukuřice, nahoru jde také cena pšenice či řepky. Zdražit mohou následně prakticky všechny potraviny, nejen rostlinného původu, ale i například maso. Organizace zemí vyvážejících ropu varuje také před následným zvýšením cen ropy.

Graf

Pšenice potravinářská (cena za tunu)
2002 3709 Kč
2006 4154 Kč

Řepka olejná – semeno (cena za tunu)
2002 7681 Kč
2006 6974 Kč

Kukuřice krmná (cena za tunu)
2002 3617 Kč
2006 3744 Kč

Mák – semeno (cena za tunu)
2002 24 414 Kč
2006 47 519 Kč